שיפוץ סירה: חבלי לידה ותובנות חשובות

חבלי לידה
מאת: עומר ברנד

איך משפרים ביצועים, איך הופכים סירה לתחרותית ומה גלגלת קטנה יכולה לעשות. עומר ברנד מספר על פרוייקט שהחל בקטן ונגמר על קו הסיום בגדול

תהליך
יום אחד, מעט לאחר שסיימתי פרויקט של שנה וחצי על סירה מה Volvo Ocean Race, התקשר אלי עמוס רביב, בעליה של סירה תחרותית קטנה העוגנת במרינה ת”א וביקש ממני לבחון את הסירה ולראות אם ואיזה שיפורים אפשר לעשות בה על מנת לשפר את ביצועיה.
החלטתי להרים את הכפפה. קפצתי למרינה הסתכלתי על הסירה, ובתור התחלה עשיתי רשימה של כל מה שלדעתי צריך החלפה או שיפור.
לדוגמא: הדבר הראשון ששמתי לב אליו היה שהתורן היה עקום והמתח על הוונטות אפילו לא קרוב להיות מתאים לסירה. בנוסף, כל המעלנים והמיתרים היו מיושנים ובעובי שלא מתאים לגודל הסירה וכל המערכות הנעות בסירה היו מחוברות בצורה מאד לא יעילה.
בהמשך, ומכיוון שהסירה צריכה לעמוד בחוקי דגם מסויימים, גם עשיתי מחקר על הדגם והתאמתי את התיכנונים החדשים שלי לחוקים.

החלטות
טוב, אז עכשיו כבר הייתה לי תכנית עבודה וידעתי בדיוק מה אני רוצה וצריך לעשות. השאלה הייתה, האם הבעלים יסכים לכל השינויים וכמובן שגם צריך לבנות תקציב בהתאם.
השלב הבא היה לשבת עם איתן פרידלנדר מ’ימית’. הראיתי לו את רשימת הציוד שהכנתי (לפי התכנית הראשונית) והתייעצתי איתו לגבי מספר חלקים. זה המקום להבהיר שהתכנית שלי הייתה להביא את הסירה למצב תחרותי אולטימטיבי וללא הגבלת תקציב.
במהלך הפגישה עם איתן גיבשנו שתי הצעות מחיר לציוד (לא כולל העבודה שלי): אחת לציוד ברמה הגבוהה ביותר והשנייה מעט יותר זולה. המילה האחרונה, יש לזכור, היא תמיד של הבעלים.
בפגישה הבאה שלי עם עמוס הראיתי לו את התוכנית והסברתי לו על המחקר הקטן שעשיתי ועל כל היתרונות של הציוד והמערכות החדשות. באותה פגישה הפתיע עמוס כשהודיע לי שיש סט מפרשים חדש בדרך! מצוין!!! מה שעוד הפתיע אותי לטובה היה נכונותו לשפר את הסירה ולהביאה לביצועים אולטימטיביים. הוא נתן לי יד חופשית לעשות זאת ולאחר מספר דקות כבר היה לי חשבון פתוח ב’ימית’ ויכולתי להתחיל לעבוד.
ראוי לציין שזה מצב מעט חריג, ובדרך כלל נבנה את התוכנית מסביב לתקציב – וכמובן שככל שהסירה גדולה יותר כך גם ההוצאות גדלות…

ביצוע
עכשיו שיש הסכמה על תוכנית הפעולה ניגשתי לעבודה. הדבר הראשון שעשיתי היה החלפת המעלנים הישנים בחבלי ספטרה חדשים. היתרונות במעלנים החדשים הם, שהם דקים וקלים יותר אולם חזקים בעשרות מונים מהישנים.

לאחר מכן התחלתי להחליף את כל המערכות הנעות על הסירה: בומוונג, קניגהם, אפהול ודאונהול, ברברהול, אאוטהול וכו’.
את הבומוונג והקניגהם עשיתי כך שיגיעו לשני צדי הסירה, כך שברוח חזקה אפשר לשלוט במערכות החשובות האלה מהדופן וכך לשמור את משקל הצוות בחוץ ושיהיה עסוק באיזון.
כמובן שכל הגלגלות הוחלפו בגלגלות חדשות של HARKEN שבנויות לביצועים, וכל החבלים הוחלפו בחבלי ספקטרה. כמו כן הוחלפו גם כל התופסנים (בולדוגים) בבולדוגים חדשים של HARKEN עם מסגרת שמאפשרת לעבוד בזוויות גדולות.
לאחר מכן בניתי מערכת חדשה לוונטה האחורית כך שאפשר לשלוט בה בקלות, שוב, משני צידי הסירה ובצורה נוחה גם על ידי ההגאי.
כמובן שגם כל שאר הגלגלות והבולדוגים בסירה הוחלפו בציוד חדש של HARKEN, וכך כל המערכות עובדות בקלות ובצורה חלקה.

המשימה הבאה הייתה לתכנן מחדש את המערכת שנותנת מתח למעלן החלוץ. בסירה הזו יש אפשרות למתוח או לשחרר מתח של מעלן החלוץ בקלות. זוהי מערכת מאד חשובה בסירה בגודל הזה.
המערכת המקורית הייתה שבורה ולא ניתן היה לתקנה. כמובן שגם פה מצאנו את הפיתרון בגלגלות החדשות מבית HARKEN… והיום המערכת עובדת בקלות.
המשימה האחרונה, לאחר שראינו שכל המערכות עובדות מצוין, הייתה כיוון התורן.
השלב הראשון היה לשחרר את הוונטות (מכיוון שהתורן היה עקום עד כדי סכנת שבירה) ולתת להן מתיחה נכונה מחדש. התחלתי ליישר את התורן ולאחר מכן למתוח יותר את הוונטות ולקבוע את הפרי-בנד.
בדיוק כשסיימנו עם העבודות הגיעו המפרשים החדשים. יצאנו לים ועשינו כיוונים אחרונים של התורן והמערכות.

שינוי
אז במה מסתכם השינוי בסירה? דבר ראשון, הסירה נראית הרבה יותר מרשימה ומקצועית (עמוס כבר קיבל מספר הצעות מאנשים שרצו לקנות את הסירה, וזה עוד לפני שראו אותה שטה…).
השינוי השני, שלדעתי הוא אחד החשובים, הוא בגישתו של עמוס לשיט תחרותי. לאחר חידוש הסירה החל עמוס להתייחס ברצינות לשיט התחרותי, ואפילו דאג להזמין צוללן בכדי לנקות את התחתית לפני שיוט אופק!!!
השינוי השלישי, ואולי החשוב מכולם, הוא בביצועים של הסירה. נכון שאפשר להגיד שהשיט הוא החשוב ביותר, ואני מסכים, אבל אם הסירה לא מתפקדת, ואי אפשר לשלוט בכל המערכות, אי אפשר ‘להוציא’ ממנה מהירות.
עמוס טוען שהסירה מעולם לא הפליגה כל כך טוב ובשיוט אופק אף הוכחנו את זה כאשר עברנו שתי סירות (על המים) שאמורות להיות מהירות יותר, ובסוף סיימנו במקום השני.
הניצחון היה כל המחמאות שעמוס קיבל מהמתחרים ומהמארגנים… הסירה מעולם לא הפליגה כל כך טוב…
ויכול להיות שגם הצוות השתפר מעט…

 

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד