מזג האוויר הוא גורם מרכזי בתחביב שבחרנו לעצמנו וחשוב שנכיר אותו. נושא זה משפיע עלינו עוד בשלב ההכנות ליציאה לים – כולנו הרי מתלבטים יום לפני האם כדאי לצאת מחר לים? מה יהיה מצב הים? מתאים לחתירה? האם שווה להסתכן?… ועוד שאלות.
מזג האוויר: מידע חשוב לכל גולש
ואחרי שהחלטנו, כמובן, לצאת לים (הרי קשה לנו לוותר…) מזג האוויר יכול להשתנות בפתאומיות ולסכן אותנו. כאשר מזג האוויר משתנה לרעתנו ומתחיל להיות לא נעים, אנו לא במצב טוב כמו בעלי הסירות. הם יכולים לתת פול גז או להרים מפרשים והופ…. הם חזרה במרינה, ואנחנו הקיאקיסטים- נמצאים 3 ק”מ מהחוף, לפעמים לבד (רעיון גרוע..) וקצת יותר קשה לנו לחזור כשהים והרוח נגדנו. לכל הדעות מצב קצת לא נעים ולפעמים גם מסוכן. לכן, על מנת להימנע ממצבים לא נעימים ומסוכנים עלינו להכיר את משטרי הרוחות והשפעתן על מצב הים, כדי שבעזרת ידע זה נוכל לקבל את ההחלטות הנכונות, הן בשלב ההכנות והן על הקיאק בים.
אני לא חזאי ואני גם לא כ”כ יודע לקרוא מפות סינופטיות אך אנסה לתת כמה טיפים וקצת מידע מתוך ניסיון בים (בים התיכון בלבד), מי שכבר יודע שיתרענן ומי שלא – שירוויח קצת ידע.
ככלל, רוחות נקראות על פי הכיוון ממנו הן נושבות משמע, רוח צפונית באה מכיוון צפון לכיוון דרום. זרמים נקראים על פי הכיוון אליו הם זורמים משמע, זרם שנע מצפון לדרום ייקרא זרם דרומי.
מצב הים (גובה הגלים) מושפע משלושה גורמים מרכזיים: עוצמת הרוח, משך נשיבת הרוח (ככל שמשך הזמן ארוך יותר כך הגלים גבוהים יותר) ומרחב נשיבת הרוח. מרחב נשיבה פירושו המרחק לאורכו נושבת הרוח על פני המים, ככל שמתארך מרחב הנשיבה כך גובה הגלים עולה. הדוגמה הברורה ביותר היא רוח מזרחית, כאשר הרוח נושבת ממזרח הים בקרבת החוף נמוך מאוד אך ככל שנעמיק יותר מערבה כך יגדל מרחב נשיבת הרוח וגובה הגלים יעלה (בהמשך אפרט על הרוח המזרחית).
שינויים במשטרי הרוחות יתרחשו בכיוון השעון, זאת אומרת, רוח צפונית תהפוך למזרחית אח”כ לדרומית ואז למערבית. השינויים בכיווני הרוח ייתכנו במרווחי זמן קצרים ובעוצמות שונות ולעיתים גם ללא שנבחין בכך עקב עוצמת רוח חלשה.
כאשר עוצמת הרוח עולה על 12 קשר יחלו להופיע ברבורים) קצף לבן) על פני הים.
רוחות צפוניות:
אופייניות בעיקר לעונות המעבר. יוצרות גלי רוח מעצבנים שמשפריצים לנו בפנים.
רוח צפונית שעולה בשעות הבוקר תרד מאוחר בלילה, רוח צפונית שעולה מאוחר (שעות הצהריים) תרד כבר בשעות אחר הצהריים. כאשר הרוח נפסקת גובה הגלים יורד במהירות.
רוחות מזרחיות:
מזרחיות הן הרוחות הכי מסוכנות שיש לנו, הקיאקיסטים, למרות שזה לא נראה כך. מדובר ברוח חזקה ולא יציבה עם חורים ענקיים או לחילופין מכות רוח חזקות במיוחד. אבל הדבר הכי מסוכן בהן הוא שהן נושבות אל תוך הים ובמקרה של תקלה הן סוחפות אותנו לעומק, הרחק מהחוף.הים ליד החוף שטוח כמו מראה אבל ככל שמעמיקים הגלים גדלים (בכיוון הפוך מהחוף) וגם הרוח מתחזקת. אם נסתכל לכיוון האופק נראה שהים באופק נראה משונן ///////. זה אפקט מטעה, משום שיש הרגשה שהכל רגוע- הים שטוח והשמיים בהירים בדרך כלל, אבל משום שהרוח באה מהיבשה אל הים היא מקבלת המון הפרעות של בניינים, הרים, עצים וכו’ בקיצור מסוכן. בפתחי ואדיות (מפרץ חיפה, ואדיות הכרמל, וואדי מילאכ, ואדי ערה) הרוח חזקה אף יותר בשל אפקט המהירות שנוצר בנשיבת הרוח בתוך הוואדי.
בימים כאלה עדיף להישאר בקרבת החוף ולבצע טרולינג. במידה ויצאנו לים ונושבת רוח מזרחית קלילה עלינו להיות ערניים ולשים לב שהרוח לא מתחזקת. במידה ומבחינים בברבורים על פני המים, כדאי להתחיל לחתור במרץ לכיוון החוף.
רוחות דרומיות, דרומיות מערביות ומערביות:
בעיקר בחורף, אך לעיתים גם בקיץ, מופיעות סערות בחופינו שמתאפיינות ברוחות אלה ובגלים גבוהים מאוד. הסערה מתחילה בדרך כלל ברוח דרומית לעיתים אף חזקה מאוד (30 קשר), לאחר זמן קצר מסתובבת הרוח ונהפכת לדרום מערבית שמעלה את הים בצורה חדה, לאחר מכן הרוח תסתובב תהפוך למערבית ותתחיל להיחלש, לבסוף תהפוך הרוח לצפון מערבית עד צפונית והים יחל לרדת.
בתקופת הקיץ כאשר מודיעים בתחזית על ירידה בטמפ’ או שבירת שרב, ינשבו בד”כ רוחות דרום מערביות או מערביות, לפעמים אף רוחות חזקות שיעלו את הים, אך לרוב לא מדובר בסערות כמו בחורף.
בימי החורף חשוב להקשיב לתחזית ובמידה ומדווחים על שקע שאמור להיכנס או רוחות דרומיות מערביות ערות, הכוונה היא לסערות ועדיף לנו להישאר לישון במיטה.
אבל……. אם שוב מצאנו את עצמנו יוצאים לים חשוב להיות ערניים, בד”כ לפני סערות נושבת רוח מזרחית או דרומית קלילה והים שטוח ושקט, זהירות המצב מטעה!!! הרוח הדרומית עלולה להתחזק מהר מאוד ולהגיע לעוצמות חזקות. ברגע שהבחנו שהרוח המתחזקת מגיעה מכיוון דרום ומתחילים ברבורים על פני המים, עלינו לחזור לחוף במהרה בלי שום התלבטויות מיותרות.
אינדיקציה נוספת לסערה מתקרבת הם גושי עננים שמגיעים מכיוון דרום מערב ,לעיתים עננים אלו יהיו מלווים בברקים (מחזה יפה מאוד, אך אין לכם זמן לצלם, עדיף שתחתרו לכיוון החוף). ברגע שגושי העננים יגיעו לאזורינו הרוח תתחזק, אפקט זה נקרא” אפקט וונטורי”, העננים יוצרים לרוח מרווח נשיבה מצומצם בינם לבין פני הים והרוח שעוברת במרווח ביניהם מתחזקת עקב הלחץ שנוצר. מצב זה דומה למים היוצאים מצינור במהירות מסוימת, כאשר נחסום חלקית את פתח הצינור המים ישפריצו למרחק רב יותר במהירות גבוהה יותר.
לסיכום – חשוב תמיד להיות ערניים ולשים לב לשינויי מזג האוויר, אף פעם לא לקחת סיכון מיותר. תמיד עדיף להחליט לא לצאת לים ואח”כ להצטער שטעינו ולא יצאנו מאשר לצאת לים ולהצטער שיצאנו לים…………
נכתב על ידי: שחר, האתר הישראלי לדיג מקיאק
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.