הקדמה
סירה המוחזקת במים כל השנה או רובה, חייבת טיפול תחתית/צביעה אם רוצים שכלי השייט יפליג במהירות נאותה בהתאם ליכולתו ואם חשוב לנו לחסוך בהוצאות הדלק.
ככל שהעבודה היא מורכבת אין מנוס ממנה אם הנושאים לעיל חשובים לנו. צביעת התחתית בצבע ה-Antifouling עוזרת להשיג מטרות אלו על ידי מניעה, מלאה או חלקית, של הדבקות בעלי חיים ימיים לתחתית הספינה, תופעה המכונה בעברית צמדה. לתחתית יכולים להדבק בעלי חיים כמו צדפות (Barnacles, Zebra mussels), צמחיה ימית (Seaweed) או אצות חד-תאיות (Algae) היוצרות ירוקת, כיסוי ריר ירוק על התחתית המכונה Slime.
צבעי האנטיפאולינג משחררים למים חומרים הרעילים עבור בעלי החיים והצמחיה הנדבקת לספינה.
הצבעים מכילים בדרך כלל מתכות והמתכת המסורתית הדוחה גידול תת-ימי היא הנחושת.
למנוע זיהום ופגיעה מיותרת בפלורה ופאונה ימיים. חומרים אלו בנויים על מולקולות ביולוגיות או חומרים שאינם נחשבים רעילים (למשל אבץ במקום הנחושת).
סוגי צבע מוגדרים לפי תכונותיהם כלהלן:
1. צבעים שחיקים-Ablative
הצבע נשחק עקב התנועה במים ומשחרר תוך כדי השחיקה שכבה חדשה של צבע וחומר פעיל (Biocide). השם הוא כללי וישנם מספר סוגי צבע (ראה להלן) הנשחקים בשימוש.
כאשר הספינה מבלה חלק נכבד מזמנה ללא תנועה במעגנה- החומר אינו יעיל ומצטברת צמדה על התחתית.
צבעים אלו דורשים זהירות בניקוי תחתית מתחת למים, הניקוי שוחק את הצבע.
בסירה מהירה- החומר יעיל יותר, אך גם נשחק כמובן במהירות גבוהה יותר.
מוגדרים כצבעים ‘רכים’- ראה סעיפים ב’ & ג’ להלן.
צבעים כאלה יעילים באותה מידה כל עוד יש שכבת צבע על התחתית, בניגוד לצבעים קשים
-ראה סעיפים ד’ & ה’ להלן.
2. צבעים מתקליפים מטיפוס Sloughing
צבע רך, זול ומתייבש מהר (פותח במקור לצביעת ספינות באזורי גאות ושפל על מנת להספיק לבצע צביעה בין שני מחזורי גאות).
3. צבעים מטיפוס
Controlled Solubility CopolymerControlled Depletion CopolymerSelf Polishinhg Copolymer.
כל אלו, נשחקים עקב זרימת מים על הצבע, מה שמבטיח שכל הזמן יש שחרור חומר פעיל טרי המונע צמדה.
כאשר הסירה מחוץ למים, פעולת השחיקה עוצרת ומתחדשת עם ההחזרה למים.
צבעים אלו מתאימים לאזורי פעילות עם תופעת צמדה גבוהה.
4. צבעים ‘קשים’
הצבע משחרר חומר פעיל בהדרגה עד שהחומר הפעיל אוזל.
הצבע המהווה שכבה קשה על הגוף, נותר בשלמותו אך לאחר חלוף זמן מסויים, ללא חומר פעיל ולכן יעילותו יורדת ככל שהזמן חולף.
יעילות החומר הפעיל נפגעת מחוץ למים. לכן צבע כזה אינו מתאים לספינה השוהה תקופה משמעותית בחוץ. מתאים לסירות עבודה, דיג.
חומר קשה ועמיד נגד פגיעות ושריטות, ניתן לליטוש בעת הצורך.
אפשר ומקובל לצבוע שכבה על שכבה עד אשר הצבע מתחיל להתקלף – אז חייבים לשייף עד חומר הגוף המקורי וניתן לצבוע מחדש.
ראה סעיפים ה’ & ו’ להלן.
5. צבעים על בסיס אפוקסי
בדרך כלל חומר פעיל מבוסס על שחרור יוני נחושת.
מגן היטב על התחתית ומאידך קשה להסרה לקראת צביעה חוזרת. גם צבע זה מאבד יעילות עם הזמן למרות שהצבע לא נעלם מהתחתית.
6. צבעים על בסיס ויניל וטפלון (Vinyle, Teflon)
צבעים קשים היוצרים תחתית חלקה ביותר.
פעילותם מבוססת על שחרור חומר פעיל ועל טבעם החלק המקשה על הצמדה להאחז.
דרושים בדיקת התאמה אם מבקשים לצבוע על שכבה קיימת. אם הצבע הקיים שונה מהחדש, יש סכנה לריאקציה כימית בין השכבות.
הצבע יכול להיות על בסיס אפוקסי מעורב בטפלון גם יחד.
לתשומת לב – חלק מצבעים אלו (טפלון / אפוקסי) אלו אינו מכיל כלל חומר דוחה צמדה! צבעים אלו מתאימים לסירות מהירות / תחרותיות שאינן צריכות אנטיפולינג ומאידך חשובה להן תחתית חלקה.
נושאים לבחינה / החלטה לפני ביצוע הטיפול:
1. האם צובעים חלקי אלומניום?
צבע רגיל המכיל נחושת אינו מתאים – הקרבה בין הנחושת בצבע לבין חלקי האלומניום תיצור קורוזיה גלוונית ופגיעה בחלקי האלומיניום.
חייבים להשתמש בצבעים המותאמים במיוחד לאלומיניום ( למשל צבע Prop Trilux & Drive paint המיועד לצביעת ברכי מנוע ומדחפים) ועוד צבעים מיוחדים המבוססים על אבץ במקום נחושת או תרכובות נחושת ספציפיות שיוצרו כך שהיונים שהן משחררות אינן יוצרים קורוזיה.
בכל מקרה, עדיף לא לצבוע חלקי אלומניום כלל מאשר לצבוע בצבע קונבנציונאלי!
2. האם אתם שטים באזור בו יש הגבלה על שימוש ברעלנים מבוססי נחושת?
אם כן, יש להשתמש בצבעים מבוססי אבץ (Zinc) או מוצרים המוגדרים “ירוקים”.
3. האם אתם שטים באזור בו יש בעית אצות ירוקת (Slime)?
אם כן, יש צורך בתוספים לצבע המונעים תהליך של פוטו-סינטזה ליד פני המים, למשל תוסף כמו Biolux.
4. מהי תכיפות השימוש? האם הספינה מוחזקת על היבשה בין הפלגה להפלגה או לכל תקופת החורף?
סירות המפליגות רוב השנה, שימוש להנאה, עדיף להן צבעים רכים מטיפוס נשחק (Ablative, non polymer). צבע כזה נשחק תוך הפלגה וכל מה שנדבק אליו יורד יחד איתו. רוב הסיכויים שלאחר שנה, לא יהיה יותר צבע על התחתית. נקיון תחתית בעזרת צוללן ישחק גם את הצבע. כלומר – לאחר כשנה יש להרים את הסירה לטיפול חוזר.
ספינת עבודה, המבלה כל הזמן במים והוצאתה מסובכת – מומלץ לצבעה בצבע ‘קשה’ למשל מבוסס אפוקסי. צבע זה יחזיק מעמד לאורך זמן, והוא משחרר חומר פעיל בהדרגה. אפשר גם לצבוע בהספנה נוספת שכבה על שכבה, עד שהצבע מתחיל ליצור קילופים לאחר ספינה המבלה תקופות יחסית ארוכות מחוץ למים, עדיף לצבוע בצבע Copolymer Ablative. צבעים נשחקים, אך ניתן לשלוט יותר טוב על קצב השחיקה וגם לצבוע במסזפר שכבות (מומלץ לצבוע שכבות בצבעים שונים – מאפשר לראות מתי שכבה נעלמה). הצבע אינו נפגע באוויר וחוזר לפעולה יעילה כאשר הסירה מוחזרת למים.
5. האם הסירה מפליגה במים מתוקים או במי ים?
יש לשים לב לספציפיקציות היצרן, היות ויש צבעים המיועדים אך ורק למים מתוקים ומאידך יש צבעים אשר אינם מתאימים למים מתוקים.
6. האם הצביעה נעשית על שכבת צבע ישן?
עדיף לנקות תחתית עד הג’לקוט / מתכת לפני צביעת אנטיפאולינג, אך אם בכל זאת רוצים לצבוע על צבע קיים, יש להבטיח שהצבע הישן אינו מכיל טפלון (Teflon) או ויניל (Vinyl) היות והם חלקים ומונעים הדבקה טובה של הצבע החדש.
אין להשתמש על בצבע קשה על צבע רך ממנו!
7. האם יש כוונה להשתמש בצבע מבוסס ויניל (Vinyle) ?
אפשר להשתמש על צבע קודם מבוסס ויניל בתנאי שהוא במצב טוב. בצבע קודם שונה – יש להסיר את הצבע הקודם עד שכבת הג’לקוט נקיה למנוע ריאקציה שלילית בין החומרים.
8. האם אתה רוצה אנטיפאולינג צבעוני?
אם כן, מומלץ להשתמש בצבע אנטיפאולינג מהסוגים המבוססים על Copper Thiocyanate או Econea (חומר פעיל על בסיס ביולוגי). צבעים אלו מתערבבים היטב עם צבעים בהירים והכימיקלים שבהם אינם פוגעים באיכות הצבע לאורך זמן ( אין זה אומר שהצבעוניות אינה נפגעת לאורך זמן עקב גורמים אחרים כמו כימיקלים בים או UV! ).
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.