לחיות (בשלום) עם חלוץ מתגלגל

תרגם: יורם שרת

בחושבך על מערכת גלגול חלוץ, סביר להניח שתתמקד ביכולת לצמצם חלוצים מהקוקפיט. זאת הסיבה הטובה ביותר להחזיק במגלגל, אבל ישנם יתרונות רבים אחרים העושים את מערכת הגלגול לפריט ציוד יקר-ערך.
כל אחד מיתרונות אלה לכשעצמו אינו מצדיק את ההשקעה במערכת גלגול, אבל במשולב, הם עושים את ההפלגה לבטוחה יותר, פשוטה יותר ומספקת יותר.

סירות גדולות יותר עם צוותים קטנים יותר
מגוללי חלוץ מאפשרים לצמצם או ל”חסל” את הגנואה בביטחה מהקוקפיט, ופוטרים אותך מהמאמץ הכרוך בגרירת מפרשים על הסיפון הקדמי. זה מאפשר לצוות קטן להשיט סירה גדולה, או לצוות הרגיל שלך להשיט סירה גדולה יותר מהנוכחית. מכאן, שאת סירתך הנוכחית תוכל להשיט בצוות קטן יותר. במלים אחרות – סירה בגודל בינוני ניתנת להשטה על-ידי משיט יחיד. וגם אם אינך מתכנן לבלות את חופשתך השנתית במיני-טרנסאט (תחרות חציית האטלנטיק ליחידים), ראוי לזכור כי כאשר יוצא זוג לשייט ארוך, כל אחד מהם נמצא לבדו במשמרת במשך שעות ארוכות.

בטיחות
התקנת מערכת מגלול חלוץ בסירתך מאפשרת לך לא רק להקטין את הצוות, אלא גם להקטין את הסיכון בו אנשי הצוות שלך נמצאים. בשימוש בשיטה זו, פתיחת / גלילת / צמצום החלוץ נעשים מהקוקפיט ומייתרים את הצורך לשלוח איש צוות לחרטום, וזו תרומה משמעותית לבטיחות, במיוחד בהפלגה בתנאים סוערים או בלילה.

חלוצים גדולים יותר
יש שייטים, שבהיעדר יכולת קלה לצמצום, בוחרים בחלוץ קטן יחסית בתור גנואה עיקרי. לדוגמא: סירה “רכה” (-  tenderשנוטה בקלות על צידה), המצוידת בגנואה מס’ 1 בן 125% במקום בגנואה בן 155%, כי הקושי שבהחלפת החלוצים עם התחזקות הרוח מעל ל-12 קשרים לא מפצה על הביצועים המשופרים של המפרש הגדול יותר ברוחות קלות. אבל במערכת צמצום טובה, ניתן לבחור בגנואה עיקרי גדול יחסית, המאפשר לסירה לשוט ביעילות ברוחות קלות, כמו באזורנו.
אין ספק שבחירת הגנואה תלויה בתנאים הרווחים באזור השייט העיקרי שלך. לסירה העוגנת באזורי “מלטמי” עדיף מפרש קטן יותר וכבד יותר מאשר זה של סירה שבסיסה במרינות תל-אביב או הרצליה, אבל נוחיות הצמצום מאפשרת לתכנן מפרש המתאים לרוחות קלות יותר. אותו הגיון פועל בעיצוב מפרש ראשי – אפשר לעשותו בגודל מלא, המתאים לרוחות קלות, כי תמיד ניתן לצמצם.

מפרשי גנואה גדולים יותר להפלגות לילה
סירות בעלות צוותים קטנים מצמצמות מפרשים בלילה, בדרך כלל. הסיבה ברורה – קשה יותר להחליף מפרשים בלילה, ולעתים קרובות זה מחייב להעיר אנשי צוות שלא במשמרת. בנוסף, אי אפשר לראות את שינויי מזג האוויר המתקרבים לספינה. אבל מאחר שעל-פי-רוב הרוח נחלשת אחרי השקיעה, שימוש בגנואה בגודל מלא יכול להפוך זחילה מייגעת לחווית שייט מהנה.
מערכת גלגול מאפשרת השטת הסירה ביעילות בלילה, כי החלפת חלוצים היא עניין חסר-מאמץ שלא מחייב עזרה.

קבינות גדולות יותר
מעטות הסירות הלא-תחרותיות שיש בהן מקום אחסון נוח למפרשים מחוץ לשקים. החלפת חלוצים כרוכה במילוי הקבינה בערימת בד רטובה, שלא ניתן לאחסן אותה כיאות עד להגעה לנמל, שם אפשר לייבש את המפרש ולקפלו. במערכת גלגול, החלפת הגנואה מתבצעת ע”י גלגולו סביב היתר הקדמי. חסל סדר דחיסת מפרשים מבעד לצוהר הקדמי אל תוך הקבינה.

גמישות
חלוצים מתגלגלים רב-תכליתיים מכסים היטב את התחום המרכזי של עוצמות רוח, אבל לפעמים צריך מפרשים מיוחדים לביצועים משופרים. קל להניף ספינקרים וג’ניקרים עם מערכת גלגול. לאחר שהונפו, מגלגלים את הגנואה כדי שלא תפריע, עד לפתיחתה לקראת הפלת הספינקר.
כל סירה זקוקה לחלוץ סערה לתנאים קיצוניים. במרבית הספינות, ובעיקר בסירות לשיט חופי, מגלגלים את הגנואה הרב-תכליתי כשהרוח מתחזקת, אבל חלוץ סערה הכרחי כי ברוחות חזקות הוא יעיל הרבה יותר מגנואה. על פי רוב, מתקינים אותו במקום הגנואה הרגיל עוד לפני עזיבת המעגן. כשהרוח חזקה מאוד, התחל לשוט בחלוץ סערה וצמצם אותו אם הסערה מתגברת.

ראות משופרת
במפרשי גנואה יעילים, השפה התחתונה קרובה לסיפון, ומגבילה את אפשרויות התצפית לפנים ואל מתחת לרוח. מאחר שאת רוב השייט עושים בקרבת מקום למעגנה, ראות טובה חשובה לבטיחות ולשלוות נפשו של הסקיפר. אל תתפתה להקטין את שטח המפרש ע”י חיתוך הפינה האחורית-תחתונה (clew) כדי לשפר את הראות. אם תגלגל את הגנואה מספר סיבובים בהתקרבך למעגנה, בהפלגת לילה או ליד אזור של סכנות לניווט בטוח, הראות תשתפר; לאחר-מכן תוכל לחזור ולפרוש את החלוץ לגודלו המלא.

לשוט יותר
מתי שמעת מישהו מתאר את ה”קרוז” האחרון שלו מבלי שיספר “שטנו במנוע יותר מאשר במפרשים”? מערכת גלגול לא תבטיח כי תמיד תהיה לך רוח, אבל יהיה קל יותר לנצל את הרוח כאשר תנשוב, כי פרישת הגנואה לא כרוכה במאמץ כלשהו – ההגאי יכול לעשות זאת בעצמו מבלי להטריח את הצוות.

כישורי תמרון משופרים
רוב השייטים רוכשים סירות מפרש כי הם אוהבים לשוט ואוהבים את פיתוח ותרגול המיומנויות הכרוכות בספורט זה. אבל לרוע המזל, מרבית התמרונים ההכרחיים, דוגמת גישה לרציף, היקשרות ועגינה, מתנהלים תחת מנוע. מערכת גלגול דומה למערכת הילוכים אוטומטיים – היא מאפשרת להאט ולעצור בקלות רבה יותר, כך שתוכל לתרגל את מיומנויות תמרון הסירה תחת מפרש.
עגינה והיקשרות מתנהלים במעלה הרוח, כך שניתן לנפנף את הראשי עם ריתוק הסירה, או אפילו לדחוף את המנור קדימה כדי לעצור את הסירה או להתחיל היסחפות לאחור כדי לקבע את העוגן. גלגול הגנואה מאט את הסירה והיא נשארת תחת שליטה.
קל לצאת מעגינה או מהיקשרות עם גנואה מתגלגל. אחרי ההתנתקות, אפשר לפרוש חלק קטן של הגנואה. ולמתוח אותו מעל הרוח כדי שהסירה תתחיל להתקדם לאטה תוך כדי הרמת העוגן. כנראה שלא תעגון או תיקשר תחת מפרשים בדרך קבע, אבל גנואה מתגלגל מקל על התמרון. עליך לפתח מיומנויות אלה למקרה של כשל במנוע.
גישה לרציף היא תמרון קשה יותר, כי לא תמיד הגישה הסופית תיעשה אל מעל הרוח ולא תמיד אפשר לנפנף את הראשי, אבל מערכת גלגול מקילה על התמרון. אפשר להוריד את הראשי מוקדם יותר ולהפליג בצורה מבוקרת עם הגנואה.

האטה
היכולת לצמצם את הגנואה משמעה שקל להאט את הסירה, ויחד עם זאת אפשר להאיץ בבת אחת אם משתנים התנאים. שתי דוגמאות טובות הן הפלגה בכניסות צפופות לנמלים וגישת לילה לנמל לא-מוכר.
צמצום מאט את הסירה ומשפר את הראות. עם ההתרחקות מהמעגן או היציאה מהנתיב, הגנואה המגולגל נפרש במהירות ובקלילות.
וישנם אותם לילות קסומים שבהם נושבת רוח נאותה המאיימת להביא אותך למעגן לא-מוכר לפנות השחר. הצמצום מאפשר לך להתאים את זמן ההגעה המשוער (ETA) שלך אל אחרי הזריחה. להקטין את המהירות בקשר או שניים יותר נעים מאשר לחנות במבואות הנמל בהמתנה לזריחה.
אל תיתן לשם “מערכת מגלול חלוץ” להגביל את דמיונך. שייטים רבי-תושייה ימצאו, קרוב לוודאי, דרכים חדשות לנצל מערכות אלה. הדורות הבאים יקבלו דרכים אלה כימאות טובה מובנת-מאליה.

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד