כיצד למנוע שיתוך גלווני? (המאמר המלא)

מהו שיתוך (קורוזיה) גלווני?

שיתוך גלווני (המכונה לפעמים, בטעות, אלקטרוליזה) עלול לפגוע או להרוס חלקי מתכת תת-מימיים של סירות, רציפים וציוד אחר. כששתי מתכות שונות נוגעות זו בזו או מחוברות חשמלית באמצעות מוליך, וטבולות באלקטרוליט (נוזל בעל מוליכות חשמלית, כמו מי מלח), מתרחשת תגובה אלקטרו-כימית.

 

אחת המתכות (ה”פחות אצילה”, או אנודה) תיאכל מהר יותר מהרגיל, והשנייה (ה”אצילה יותר”, או קתודה) תתמוסס לאט יותר. הטבלה הגלוונית מדרגת מתכות על-פי המתח החשמלי הפוטנציאלי שלהן ונטייתן להישתך. המתכות הפעילות יותר – אנודות – המתמוססות מהר, נמצאות בראש הטבלה- מתכות פעילות פחות קתודות – בתחתיתה.

 

בסירתך יש בוודאי, מגוון של פריטים מתכתיים מחוברים חשמלית, הטבולים במי המלח הסובבים את הסירה, בתוך מי שיפוליים או במים שבמערכת קירור המנוע. ציר המדחף, למשל, עשוי פלדת אל-חלד, שהיא מתכת פעילה יותר מהארד שממנו עשוי המדחף. הציר יתחיל להתמוסס בתוך המים, בעוד שהמדחף לא ייפגע.

 

טיפים למניעת שיתוך:

אפשר למנוע שיתוך גלווני על ידי ניתוק המעגל החשמלי בין מתכות חשופות, באמצעות חיבורן לאנודת “קורבן”. “אנודת קורבן” (Sacrificial anode) היא פיסת מתכת לא-יקרה, הפעילה מבחינה גלוונית יותר מכל מתכת אחרת בתוך הסירה, ומחוברת חשמלית (בהברגה או בחוט מוליך) לרכיבים המתכתיים האחרים.

הברגת אנודה מאבץ (בראש הרשימה הגלוונית) לציר מפלדת אל חלד תגן על הציר מפני שיתוך. אנודת האבץ וציר הפלדה יהוו צימוד גלווני, האנודה תתפורר, והציר ימשיך להסתובב לו.

אנודות קורבן יאריכו את חיי גוף הסירה, המנוע, ההגה, הציר, מערכות קירור המנוע והמזגן ושאר חלקי המתכת בסירה, ויגנו עליהם מפגיעתו של השיתוך הגלווני.
מתי מומלץ להחליף אנודה?

יעילותה של האנודה תלויה בטיב החיבור החשמלי שלה, ובשטח המגע שלה. ככל שתתפורר, יקטן שטח הפנים שלה ויעילותה תפחת בהתאם.

אנו ממליצים להחליף אנודה לאחר שמחציתה נשחקה או התמוססה, אך יש יצרנים הממליצים לעשות זאת לאחר ששני-שליש ממנה משותך או מומס. אם האנודה תתפורר לגמרי, יתחיל להתמוסס החלק הבא בתור ברשימה הגלוונית וזה עלול להיות חלק מהמנוע!

חשיבותם של מקשרים באיכות ימית

שיתוך גלווני יכול להתרחש גם בפריט יחיד, ובמיוחד כזה העשוי סגסוגת המורכבת מיותר ממתכת אחת. אינטרקציה בין המתכות השונות בסגסוגת תמיס את זאת האצילה פחות.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא התמוססות האבץ בסגסוגות אבץ/נחושת שונות (כמו פליז וכמה סוגי ארד), תוך הותרת משקעי נחושת חלשה וספוגית.

משום כך, חשוב ביותר להשתמש במקשרים באיכות ימית (ארד, מונל, פלדת אל חלד 316) ביישומים תת מימיים, כדי שלא ייהרסו ויגרמו למדחף שלך ליפול או לתפס צינור כלשהו להשתחרר. ככל שמליחות המים וחומם גבוהים יותר, השיתוך חזק יותר.

איזו אנודה מתאימה לך?

אנודות מגיעות בצורות, גדלים, חומרים וצורות חיבור שונות. ככלל, אנודות אבץ או אלומיניום מתאימות יותר למים מלוחים, ואנודות מגנזיום מתאימות יותר למים מתוקים. צורת האנודה וצורת החיבור הדרושות לך תלויה באפליקציה (לדוגמא, לציר מנוע השתמש באנודה בצורת טבעת או ביצה חלולה שיקיפו את הציר ויספקו את שטח המגע המירבי.

זהירות: חשוב להשתמש באנודות מגנזיום במים מתוקים בלבד, כי הן מתפוררות מהר, ועלולות לחשוף את הסירה והמנוע בפני נזקי שיתוך.

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד