הכנת הקטמרן למשט אכזיב (מתאים לכל הפלגה ארוכה )
מאת: איתן פרידלנדר
ערב היציאה למשט אכזיב, הפלגה הלוך-חזור הרחק ממועדון הבית של כל שייט, כדאי ומומלץ להיערך היטב על מנת ליהנות מהפלגה בטוחה וללא תקלות.
מניסיון שנצבר בשנים האחרונות בהפלגות ארוכות כמו קפריסין, ישראל ומשטי אכזיב, אני מעלה מספר נקודות שיש לתת עליהן את הדעת, לבדוק ולטפל, שכן טיפול מונע תמיד זול יותר מטיפול בתקלה… העצות שלהלן רלוונטיות, כמובן, לכל הפלגה ארוכה שהיא.
תחתיות: מומלץ להפוך את הסירה ולוודא שהקרקעית שלמה, תקינה ואין בה חורים שנגרמו, למשל, על ידי צדפים או שריטות ושחיקה כתוצאה מעליות על החול. במקרה ויש צורך יש לטפל באמצעות הוספת שכבות סיבי זכוכית ושרף.
בדיקת איטום פקקים ונקודות חיבור: על ידי הזרמת אוויר דרך הפקק האחורי הקטן באמצעות משאבה ידנית, כשכל הפקקים האחרים סגורים, מריחת את המקום במים עם סבון (כמו באיתור פנצ’רים) ווידוא שאין בועות. במידה ומופיעות בועות, פירושו שיש חור. הטיפול: ניקוי במים מתוקים, ייבוש ואטימה בסיליקון ימי לאיטום והדבקה בלבד.
חבלים, מיתרים ומעלנים בסירה: חבלים משופשפים יש להחליף. כוח הקריעה של חבל פגוע קטן יותר, כך שהוא עלול לא לעמוד בלחצים לשמם הוא נועד. כשמחליפים חבל פגוע, יש להקפיד על החלפה בחבל בעל עובי זהה, אלא אם מחליפים את החבל בחבל ספקטרה שהוא חזק יותר, קל יותר ופחות מתיח.
שקלים, פינים וסיכות: חלקי נירוסטה אלה עומדים בקטמרנים בלחצים אדירים. יש לפתוח את השקלים, ובעיקר את השקל הגדול שעליו מחוברות ונטות הצד והוונטה הקדמית ולוודא שהפין אינו עקום, שההברגה תקינה וננעלת היטב ושאין שום סדקים או שינויי צורה בשקל. באופן כללי מומלץ להחליף את השקל מדי פעם ובסגירה לאבטח את הפין עם חוט נירוסטה, כדי שלא ייפתח מעצמו.
יש לבדוק את תקינות הסיכות של הפינים ולאבטח אותן עם מסקינטייפ שלא ייפתחו ויעופו.
יש לבדוק את הפינים עצמם, שאינם עקומים או סדוקים וגם אותם יש להחליף מדי פעם.
עוגני ונטות: יש לבדוק שהחיבור תקין ומחוזק ואינו עקום או סדוק.
תורן: מומלץ לבדוק את אטימות התורן, כדי שלא יחדרו אליו מים במקרה של התהפכות.
חיבורי נירוסטה ואלומיניום: רצוי לבדוק את כל נקודות החיבור נקודות בהן מצטבר מלח ולכן עלולה להיווצר שם קורוזיה שמחלישה את המקום לשטוף היטב עם מים מתוקים ולמרוח עם ווקס ימי היוצר שכבת מגן על פני האזור. במידה ונתגלו חורים במתכת, יש להוריד את החלק ולהעביר אותו לטיפול של בעל מקצוע.
נקודות החיבור של הוונטות לתורן – יש לבדוק אם יש שינוי ו/או התרחבות של החורים או מתיחה במתכת. במידה ויש, יש להחליף את החלק עצמו או לחזק את המקום בריתוך.
ונטות: בתנאי הארץ ‘ מליחות גבוהה עם לחות גבוהה – הונטות מתבלות מהר ולכן יש להחליפן מדי שנתיים. נקודות חשובות שיש לבדוק הן נקודות החיבור של אביזרי הקצה. חלודה יש לנקות עם סקוטש ברייט וסבון. כמו כן יש לבדוק שהכבל אינו פגוע על ידי סיבוב קל של הכבל ובדיקה שלא מתנתקים ממנו סיבים. סיב או עיקר מנותקים גורמים לירידה בעומסי הקריעה של הכבל ולכן יש להחליף כבלים שנושאים בלחץ ונטות צד וקדמית וכבלים של המצליבים לפני שיקרסו ורצוי אחת לשנתיים כטיפול מונע.
מצליבים: יש לבדוק את המחברים והפינים וכן קורוזיה בנקודות המגע עם חלקי הנירוסטה ואם יש סדק או עייפות להחליף אותם.
חרבות: תחתית החרב היא נקודה בעייתית מאחר והיא חשופה לפגיעות כתוצאה ממגע, שפשופים וחיכוכים עם החוף ו/או סלעים. אם יש פגיעה, יש לנקות את האזור ממלח ולייבש אותו היטב ואז לתקן עם אפוקסי. במקרה חירום, ניתן להשתמש באפוקסי שמתקשה גם במים.
הגאים: בדיקה של תקינות הצירים, שם השחיקה גדולה וכן בדיקת תקינותן של
הסיכות ואבטוח הפינים.
להבי הגה: ראו הנחיות לטיפול בחרב.
בתי הגה: לבדוק שאינם סדוקים ושמערכת הנעילה והשחרור האוטומטי תקינים.
מוט מקשר הגאים וידיות הגה: בדיקת סדקים, במידה ויש סדק להחליף למוט חדש (לעיתים ניתן גם לרתך, אולם לרוב בעייתי כי זו יציקת אלומיניום).
ציוד מומלץ לסירה להפלגות ארוכות:
- ציוד כושר שיט בתוקף: פנס נצנץ + סוללות, לפיד עשן בתוקף (3 שנים מיום
הייצור המוטבע על גבי הלפיד). - עוגן צף וחבל גרירה
- פינים ושקלים רזרביים וחבלים 4-5 מ”מ למקרה חירום
- מפתח שקלים, אולר ימאים
- טלפון נייד באריזה אטומה המאפשרת דיבור דרכה, לכל שייט בסירה!!
- מים: מספר ליטרים לכל אדם למשך שעות ההפלגה (כ 2-3 ל’ לאדם ליום,
בהתאם למזג האוויר) - מזון: פירות יבשים, פירות טריים קשים וחטיפי אנרגיה אוכל שניתן ליהנות
ממנו בכל מזג אוויר…
חשוב ! לפני ההפלגה מומלץ לתרגל ולהפליג עם בן הזוג להפלגה ובעיקר להתאמן על התהפכות והחזרת הסירה למצב הפלגה.
מאמר זה נכתב על – ידי איתן פרידלנדר- מנכ”ל ימית, שייט ומאמן ישראלי בעל ניסיון רב.
הוא אלוף עולם במפרשית מדגם 420 (1980), אלוף אירופה (1979) ובעל מדליית ארד מאליפות העולם (1983) במפרשית מדגם 470.
השתתף באולימפיאדה (לוס אנג’לס 1984) במדי נבחרת ישראל במפרשית מדגם 470. איתן מפליג מאמן ומדריך עד היום.
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.