ענף הסאפ שגדל ללא הפסקה הוא כבר סיפור הצלחה שידוע בארץ לכולם, והמשפט המוכר “אה זה כמו חסקה” כבר כמעט ולא נשמע 🙂 הדבר החם הבא הוא סצנת תחרויות החתירה, שמתפתחת במספרים מדהימים ודוחפת את הענף לנישה חדשה.
כתוצאה מכך הצטרפו לענף רוכבי אופניים, טריאטלטים, ספורטאים אולימפיים, ומעל הכל אינספור חובבים שמעוניינים להכניס מנת אקשן ואדרנלין גדושה לדם, ועל הדרך להינות מאירועי חוף מאורגנים ומושקעים.
אז לאלו שעושים את צעדיהם הראשונים בתחרויות הנה כמה דגשים טכניים בסיסיים כיצד להתכונן לאירוע:
הגלשן כמובן הבסיס לכל העניין. חשוב מאוד לצבור כמה שיותר שעות ים על הגלשן שעליו נתחרה.
כל גלשן הינו בעל מאפייני יציבות וציפה שונים, התגובה לגלים משתנה והתמרון דורש הפעלת כוח ומשקל גוף אחר.
למי שמשאיל גלשן לתחרות מומלץ לצבור כמה שיותר ניסיון עליו ולקחת אותו ל”סיבוב” ארוך בבוקר התחרות.
ולכן כלל האצבע כאן הוא מאוד פשוט: כמה שיותר שעות ים על הגלשן שלך לפני התחרות יצמצמו את הנפילות למים, ייעלו את החתירה, הפניות, ובהכרח ישפרו את התוצאה הסופית!
המשוט הוא הדרך להעביר את הכוח שלנו מן הגוף (המנוע) לגלשן (הגלגלים), בדיוק כמו ההילוכים ברכב. משוט קצר מדומה להילוך נמוך וקל- יעיל מאות בהאצות, עוזר להגביר את קצב החתירות (סל”ד גבוה) ומקדם עבודה יותר אירובית עם פחות עומס על שרירי השכמות והכתפיים.
משוט ארוך מדמה הילוך גבוה, נוח לשמירה על מהירות שיוט גבוהה, מאט את קצב החתירות (סל”ד נמוך), דורש הפעלת כוח מאזור הגב העליון (שכמות, כתפיים), תורם לתנוחת גב זקופה יותר במהלך החתירה וכך מוריד עומס מהגב התחתון.
בחירת גובה המשוט היא כמובן אישית, על סמך גובה החותר וגמישות הגוף שלו, ויש להתאים ולשכלל בתוכה את העדפתכם למשוט קצר או ארוך יותר מהממוצע, לפי העקרונות שצויינו מקודם.
כלל האצבע מדבר על גובה משוט של 15-18 ס”מ מעל גובה החותר. ישנן גם התאמות שתלויות באורך המסלול (מסלול ארוך>משוט ארוך) ותנאי הים (ים שטוח ומהירות גבוהה>משוט ארוך).
מכאן שחותרים מקצועיים ברמות הגבוהות מחזיקים שני משוטים ואפילו יותר, בעלי אורכים ומידות כף משתנות. בדיוק כמו ששחקן גולף מיומן בוחר בין כמה מחבטים בהתאם למצב הנתון.
הנקודה החשובה ביותר היא להבין את עקרון ה”הילוכים” וכאשר תבינו את התחושה תוכלו לקבוע באופן אישי מהוא האורך האידיאלי עבורכם.
מומלץ לקבע את אורך המשוט רק לאחר בדיקה יסודית במגוון תנאי חתירה כדי להיות בטוחים בהתאמה, ולקצר אותו בהדרגה (לא ניתן להאריך אח”כ 😉
סנפיר כדאי שלא להמעיט בערכו של הסנפיר ובמיקומו. סנפיר שאינו מותאם נכונה לתנאים יכול לגרור קשיים בתמרון בין מצופים, תפיסת גלים מסורבלת ונפילות מיותרות. המשחק של הסנפיר הוא על מסילה קדימה/אחורה.
הזזה קדימה של הסנפיר תקל על ביצוע פניות בהקפת מצופים, תפיסה של גלים והתמודדות טובה יותר עם רוחות צד. הזזה אחורה תעזור לשימור כיוון החתירה ותאפשר את הגדלת מספר החתירות בכל צד. בנוסף הכוח המופעל מהמשוט יתורגם לתנועה יעילה יותר קדימה (בדומה לקשיחות של שלדת אופניים).
גם כאן ניתן לרדת לרזולוציות פרטניות יותר ולהחליף בין סנפירים שונים (שטח וזווית שונה) אך זה דורש ניסיון רב והכרה עמוקה של התנהגות הגלשן כדי לבודד את השפעת הסנפיר על ההרגשה הכוללת של הציוד.
בנוסף להיבט הציוד ישנה את ההכנה האישית בבוקר התחרות שמומלץ לעשות:
חימום חשוב מאוד לבצע חימום בבוקר התחרות. קודם כל המובן מאליו הוא כדי למזער את הסיכויים לפציעה. נוסף על כך החימום מעורר את הגוף לקראת מצב של תחרות ומכניס אותו למוכנות לפעולה.
חימום טוב ישפר גם ישפר את הביצועים הגופניים ויעזור להגיע למיצוי היכולות שלנו. בחימום מעבר לחתירה עצמה אנו עושים היכרות עם תנאי הים, הגלים, הגלשן והסביבה הקרובה כך שבעת הזינוק נרגיש מוכנים ובטוחים ביכולות שלנו. אורך יתחיל מ-10 דקות, ובהתאם למורכבותו יכול לערוך גם כפול מכך.
סימולציית זינוק מומלץ לבצע כמה פריצות של ריצה מקו החוף ועליה על הגלשן עם חתירה. זהו קטע קריטי מאוד ונפילה בו עלולה לעלות לנו בשניות יקרות ולכן חובה לתרגל אותו, בכדי לקבל מושג לגבי גובה ועוצמת שבירת הגלים, שיפוע קרקעית החול ועומק המים שיכתיבו את התזמון בו אנו עולים על הגלשן ומתחילים לחתור.
ככל שהמים רדודים יותר נעדיף להמשיך לרוץ עם הגלשן. זוהי אופציה מהירה ויציבה יותר בכדי לעבור את שבירת הגלים. כאשר המים עמוקים מדי מכדי לשמר קצב ריצה זה הסימן שכדאי לעלות על הגלשן ולהתחיל לחתור!
קביעת אסטרטגיה לאחר ביצוע החימום חשוב לגבש אסטרטגיה לגבי מהלך התחרות. ראשית יש לבחור את המיקום לאורך קו הזינוק. ברוב המקרים ישנה עדיפות קלה לאחד הקצות וכדאי לוודא שנזנק שם.
אם הקו צפוף מדי באותו האזור אולי עדיף להתרחק מעט כדי לקבל חופש פעולה ולא להקלע ל’פקק התנועה’ באיזור העמוס של הקו. הדבר מומלץ למי שהפריצה שלו בזינוק איטית יחסית והוא עלול להסתבך עם שאר החותרים.
לאחר הזינוק יש לקחת בחשבון משתנים כמו רוח וזרמים שנמצאים לרוב ליד שוברי גלים וע”פ אלו לקבוע אם כדאי לנו להתמקם מימין או משמאל למתחרים שלנו במהלך הספרינט למצוף הראשון.
חשוב לתת גם תשומת לב לחלוקת הכוחות במהלך התחרות. ככל שהמסלול ארוך יותר יש לוודא שעוצמת המאמץ תישמר אחידה ככל שניתן לאורך כל המסלול, ולא להתפתות לפרוץ חזק מדי ולנצל את מרבית הכוחות בהתחלה.
כאשר המסלול קצר יותר וישנן פחות נקודות עקיפה ההיפך הוא הנכון, והמיקום לאחר הזינוק ובהקפת המצוף הראשון הינו קריטי מאוד ולכן כדאי להשקיע מאמץ חזק ישר עם הזינוק.
לסיכום האסטרטגיה תכניס לנו תכנית פעולה לראש למהלך התחרות, תעשה סדר בקבלת ההחלטות תוך כדי, ותוסיף תחושת ביטחון בהתמודדות עם התחרות.
והכי חשוב…לחזור עם חיוך ענק על הפנים!
תמונות: אמיר חודורוב, אורי ריכטר, ניב דביר
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.