החלפת משאבת אימפלר (Impeller)

משאבות אימפלר גמיש (Impeller) מצויות בדרך כלל במערכות קרור מי ים, אך יכולות להופיע בספינה לעיתים גם במשאבות מקלחת (אם כי בדרך כלל זו תהיה משאבת דיאפרגמה), משאבות מי שיפוליים, משאבות מי-ים של גנרטור ועוד. השם העברי לפריט הוא 'מאיץ', אך בציבור רווחת המילה הלועזית ובה נשתמש להלן.

 

ממה עשוי האימפלר?

 

האימפלר העשוי מחומר פלסטי, מחזיק מעמד טוב יותר כאשר הוא מופעל לעיתים קרובות. אם המשאבה אינה פועלת זמן ממושך, האימפלר נוטה להתייבש ולהתפורר בשימוש הראשון לאחר ההפסקה. כמו כן – ההפסקה הארוכה גורמת לכנפיים להתרגל למצב כפוף ולהשאר במצב זה גם תוך הפעלה.
העומס המוגבר בהפעלה יכול להקפיץ את מערכת ההגנה החשמלית.

תקלות מקובלות אחרות (של המשאבה בלבד – אין כאן רשימת תקלות ממצה של מערכות קרור) הן :

א. שאיבת גוף זר עם מי הים לתוך המערכת. הגוף הזר, אם הוא מצליח לעבור את הפילטר (למשל חתיכת שקית פלסטיק) מגיע לאזור האימפלר וגורם לו להתפורר.

ב. כימיקלים במים ההורסים את החומר ממנו עשוי האימפלר.

ג. סתימה של המערכת הגורמת למשאבה לפעול ללא מים.

 

דברים חשובים לזכור:

א. לבדוק זרימת מי ים עם כל הפעלה של המנוע. גם אם המים זרמו כיאות בהפעלה האחרונה לפני דקות מספר, אין זה אומר שלא צריך לבדוק בהפעלה הנוכחית!

 

ב. להחליף אימפלר בשיטתיות בזמנים הקבועים בהוראות התחזוקה של המשאבה. גם אם האימפלר נראה תקין, עדיף להחליפו ולשמור את היחידה המחולפת למצב חירום.
החסכון באי החלפת מסודרת כאמור יסתיים בדרך כלל בתקלת אימפלר ברגע הכי פחות מתאים, למשל בעת כניסה למרינה.

 

ג. לבדוק מצב אימפלר כל 200 שעות, גם אם טרם הגיע מועד ההחלפה המתוכנן. בכל מקרה, רצוי מאוד להחזיק יחידה חלופית בסירה להחלפה במצב חירום בעת הפלגה.

 

סוגי אימפלרים:

חומר

האימפלרים מגיעים בדרך כלל באחד משלושה סוגי חומר:

ניאופרן (Neopren): חומר רגיש למגע עם שמן ודלק. אימפלרים אלו מתאימים למשאבות מי ים ומים מתוקים.

ניטריל (Nitrile): מתאימים למים מזוהמים, שמן ודלק.

פוליאורטן (Polyurethan): למשאבות עומס גבוה הפועלות בשני כיוונים (למשל במערכות שליטה במשקל של סירות הגוררות סקי מים – Ballast System)

מבנה האימפלר

 

בהחלפה יש לשים לב לצורה ולגודל. הכי פשוט- לרכוש אימפלר בהתאם למפרט של יצרן המשאבה.
אם רוכשים אימפלר חליפי – תואם, יש לשים לב לפרטים הבאים:

א. מספר כנפיים.
ב. קוטר חיצוני.
ג. עומק האימפלר.

קוטר הפתח עבור הציר המניע וצורתו הפנימית (הציר המניע ופתח האימפלר צריכים להיות תואמים) צורת החיבור לציר מניע.

 

 

 

תהליך החלפת אימרים במשאבת מי – ים:

1. דבר ראשון – סגור את ברז כניסת מי הים לספינה.

2. זהה את המשאבה. בדרך כלל בקדמת המנוע, ועליה מכסה מחוזק בהקפו במספר ברגים (בדרך כלל שישה, אך יכול להיות גם שלושה או ארבעה).

 

 

 

3. פתח את הברגים של המכסה והסר את המכסה והאטם שמתחתיו.

 

 

4. הוצא את האימפלר בזהירות, בעזרת פלייר אף- ארוך או כלי ייעוד. מאד לא ממומלץ להעזר במברג! המברג עלול לפגוע בתושבת האימפלר העשויה מחומר עדין. שים לב לכיוון הכיפוף של הכנפיים בתוך בית האימפלר.

 

 

5. הוצא בזהירות את אטם הגומי הטבעתי (O-Ring) שלפעמים מותקן סביב האימפלר בתוך חריץ בגוף המשאבה.

 

 

 

6. בחן את האימפלר:

 

בדוק שראשי הכנפיים נשארו מעוגלים ולא נשחקו.
הכנפיים שלמות לחלוטין.
אין עיוותים בכנפיים, אין כיפוף קבוי.
הגמישות של הכנפיים לא נעלמה.
הכנפיים לא נפוכות.

אם חלקים מהאימפלר חסרים – חפש אותם בבית המשאבה והוצא את כולם. חלקים שיוותרו בפנים יכולים להמשיך את המסע לכיוון מחליף החום של המנוע ולגרום לנזק רב.

 

7. אם זו בדיקה תקופתית וטרם הגיעה מועד ההחלפה המתוכנן – החזר את האימפלר למוקמו, לחילופין התקן אימפלר חדש.
אך לפני כן – מרח מעט ווזלין בבית האימפלר. זה יקל על תנועת הסיבוב הראשונה בהפעלת המשאבה כשעדיין אין מים במערכת.
נקה היטב את המשטח עליו מונח האטם של המכסה. אם צריך, הורד בעזרת סקוצ' את שאריות האטם הישן.
בדוק את פנים המשאבה, הוצא כל חומר זר. וודא שפנים המשאבה חלק.

על מנת להכניס את האימפלר למקומו – צריך לכופף את הפנים לכיוון בו היו. למשל על ידי עטיפת האימפלר בגומיה חזקה או חוט דק. לאחר השחלת האימפלר למקומו – יש כמובן להוציא תא הגומיה / החוט בעזרת פלייר אף – ארוך.

 

 

 

8. החזר למקום:

א. O-Ring (אם היה).
ב. האטם (אם האימפלר חדש – הוא יבוא באריזה עם O-Ring ואטם חדשים. לפעמים יהיו באריזה מספר אטמים – יש לבחור אטם מתאים לצורת בית המשאבה).
ג. מכסה משאבה.

 

9. פתח ברז מי – ים.

 

10. הפעל מנוע ובדוק זרימת מי ים תקינה.

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד