מערכת צמצום וגלילת חלוצים “הרקן (Harken Jib Reefing and Furling system) היא מתקן לטיפול במפרשים; ע”מ להשיג את התוצאות הטובות ביותר יש להתאימה למפרשים שלך. להלן תשובות לשאלות נפוצות אודות מערכות הצמצום והגלילה של “הרקן”, זהו מדריך לא קצר אבל שייתן לכם מענה מקיף על מערכת הגלילה- משהו שכל שייט חייב לדעת וגם מידע על תחרויות בשייט, המשיכו לקרוא ותקבלו את כל התשובות.
האם אפשר להשתמש במפרשים הקיימים שלי במערכת החדשה לצמצום וגלילת החלוץ?
כן. ניתן להתאים מפרשים במצב תקין למערכת “הרקן”. התאם מפרשים שבהם אתה משתמש בקביעות. הסב לפחות גנואה אחד ומפרש אחד לרוחות חזקות. אם יש לך מפרש מיוחד, כגון “דריפטר”, הסב גם אותו. קל להחליף חלוצים במערכת “הרקן”.
אילו התאמות עלי לערוך במפרשיי?
הסר את התופסנים (hanks) והוסף פס מיוחד (luff tape) לשפה הקדמית, כדי שהמפרש יחליק אל תוך המסילה (foil) המורכבת על היתר הקדמי. רצוי להוסיף כיסויי שמש למפרשים שבהם אתה מרבה להשתמש, כדי להגן עליהם מפני נזקי קרינה אולטרה-סגולית בזמן שהם מגולגלים.
יתכן שתצטרך לקצר קצת את שפתם הקדמית של המפרשים הגדולים, כדי לפנות מקום לסוויבל העליון שעל היתר הקדמי, מעל המפרש.
מהי עלות ההסבה?
עליך לבקש הצעת מחיר ממתפרת מפרשים. המחיר מבוסס בדרך כלל על אורך השפה הקדמית והאחורית.
האם למפרשים הקיימים שלי תהיה צורת-מפרש טובה כאשר יצומצמו?
מערכת הגלילה של “הרקן” מעצבת את צורת המפרש המצומצם, מאחר שסביבול הראש וסוויבל הפינה התחתונה (tack) נעים בנפרד מהתוף ומהמסילה. משום כך, מרכז המפרש מתגלגל לפני הראש והפקם.
התוצאה היא צורת-מפרש שטוחה יותר וזה טוב לשייט במפרש מצומצם. צורה זאת טובה פחות מזאת של מפרש שתוכנן במיוחד לצמצום, אבל טובה הרבה יותר מאשר במערכת שאין בה סוויבלי ראש ופקם נפרדים.
איזה מפרש חדש עלי לרכוש?
חפש מפרש המתאים לצמצום, שתוכנן לתחום רחב של תנאי שייט.
לכל מפרש מצטמצם צריכים להיות שלושה מאפיינים:
1. אמצעי עיצוב לשיט מצומצם.
2. חוזק לעמוד בעומסי שיט בצמצום.
3. הגנה מפני השמש.
אילו מאפייני עיצוב רצויים במפרש חדש?
על המפרש להיות חזק דיו להניע את ספינתך ביעילות ברוח קלה ובים גלי, אך שטוח דיו להפלגה בצמצום בתנאים קשים. אמצעי עיצוב מודרניים מאפשרים ליצרנים לתפור מפרשים המתפקדים היטב ברוחות שעוצמתן בין 5 ל-40 קשר.
רוב היצרנים משתמשים כיום ברפידות שפה קדמית עשויות קצף או חבל. שאל את יצרן המפרשים שלך מהו אמצעי העיצוב המתאים ביותר לסירתך.
אילו מאפייני חוזק רצויים במפרש חדש?
מאחר שמפרשים מצטמצמים משמשים בכל תנאי הרוחות, על המפרש להיות קל דיו לפרישה ברוחות קלות, אך חזק דיו לצמצום ברוחות חזקות. יצרני המפרשים נוקטים בגישות שונות לפתרון בעיה זאת, אבל בדרך כלל הם מתאימים את בד המפרש לעומסים הצפויים. התוצאה היא מפרש בעל פנלים אנכיים או רדיאליים, או וריאציה כלשהי.
יצרנים רבים משתמשים בבד כבד יותר בפנלים הקרובים לשפה האחורית. במפרשים אנכיים ורדיאליים, משקלו של הבד וחוזקו עולים בדרך כלל ליד השפה האחורית. יש יצרנים המשתמשים במספר שכבות בד ליד השפה האחורית.
משמעות הדבר היא שכשאתה מצמצם, אתה מפליג עם בד מפרשים כבד, אבל המשקל הכולל של הגנואה עדיין קל דיו לפעולה יעילה ברוחות קלות עד בינוניות.
באיזה גודל גנואה להשתמש בתור מפרש מצטמצם עיקרי?
זה תלוי בסירה שלך ובתנאים שבהם אתה שט בדרך כלל. גנואה של 150% אידיאלי לסירות רבות. אבל אם אתה מפליג באזור של רוחות ערות, יתכן שתעדיף גנואה של 125%; באזור של רוחות קלות, עדיף גנואה גדול יותר. שוחח על כך עם יצרן המפרשים שלך.
האם עיצובם של מפרשים מתגלגלים שונה מזה של מפרשים רגילים?
היצרנים גוזרים אחרת את המפרשים המתגלגלים, מכיוון שהם מיועדים לפעול בתחום רחב של תנאי רוח. מאז נכנסו לשימוש אמצעי עיצוב, נעשו הבדלים אלה מזעריים.
הרוב מעצבים מפרשים מתגלגלים בעלי קרן (פינה אחורית תחתונה) גבוהה, כדי שהחלק התחתון של המפרש יתגלגל טוב יותר סביב המסילה, וגם יאפשר ראות טובה יותר מתחת למפרש. אנחנו מעדיפים מפרש בעל קרן נמוכה יחסית, שכן זה יעיל יותר. מאחר שהתוף מורם מהסיפון , יש ראות טובה מתחת לגנואה.
מהי הדרך הטובה ביותר להגנת המפרש שלי מהשמש?
בד מפרשים רגיל מתבלה בעקבות חשיפה ממושכת לקרניים אולטרה-סגוליות (UV). כל מפרש שנותר מגולגל על היתר הקדמי טעון הגנה. יש יצרנים המשתמשים בבד חסין UV. אפשר להשתמש בבד זה על גבי הפאנלים של השפה התחתונה והשפה האחורית של הגנואה, מבלי להוסיף משקל רב.
יצרנים אחרים מעדיפים כיסויים מבד אקרילן החומר המשמש לכיסויי מפרשים ראשיים התפור על השפה האחורית והשפה התחתונה. אחרים משתמשים בכיסוי ארוך דמויי גרב, שאותו פורשים מעל למפרש המגולגל.
יתרונותיו של כיסוי זה הם שאין צורך להוסיף משקל לגנואה, ואפשר לכסות כל מפרש שיגולגל על היתר הקדמי. החסרונות הם הצורך להניף את הכיסוי על מעלן נוסף תוך רכיסת רוכסן ארוך, או הידוק תופסנים. כיסויים אלה גם מתנפנפים ברוח חזקה.
שמעתי כי אי-אפשר ממש לצמצם מפרש, האם זה נכון?
אפשר לצמצם מפרשים במערכת “הרקן” אם תצמצם מפרש רגיל, צורתו תהיה ממוצעת. תצטרך גם לבחור איזה מפרש להניף – אף לא אחד מהם יתאים לתנאים באופן מושלם.
עם מפרש מצטמצם ייחודי אפשר להפליג בטווחי רוח שבין 5 ל-40 קשר תוך שמירה על צורת-מפרש טובה. אפשר להתאים את צורת המפרש על-ידי שינוי מתח המעלן ושינוי מיקום גלגלות המיתרים.
אם הצמצום עובד כל כך טוב, מדוע עלי להחזיק יותר מחלוץ אחד?
שייטים מנוסים לעולם לא יפליגו ללא חלוץ סערה, מאחר שאפילו המפרש המצטמצם הטוב ביותר יכול להינזק. כאשר צפויה סערה, רצוי להחליף למפרש מצטמצם המיועד לרוחות חזקות לפני היציאה מהמעגנה.
חלוץ סערה חיוני למסעות הרחק מהחוף, וזאת בגלל האפשרות להיקלע למזג אוויר סוער. מצד שני, אם רוב השייט שלך נערך בתנאים של רוחות קלות, תיהנה הרבה יותר אם תשוט עם מפרשים לרוח קלה.
האם אני יכול להחליף מפרשים במערכת צמצום וגלילת חלוץ של “הרקן”?
בקלות! מכיוון שאתה מניף את המפרשים על מעלן החלוץ הרגיל שלך, החלפת מפרשים מתגלגלים דומה להחלפת חלוץ התפוס בתופסנים. פשוט חבר את ראש המפרש והפינה התחתונה לשקלים שלהם, השחל את השפה הקדמית דרך המוביל והמוליך, והרם את המפרש.
המוביל והמוליך מונעים קמטים ופיתולים קטנים במפרש, כך שאפשר להניף את המפרש מהתורן או מהקוקפיט. אם אתה מתכנן להחליף מפרשים לעתים קרובות, רצוי כי תתקין שקלים הננעלים בסיבוב בראש ובפקם.
האם אוכל להשתמש בספינקר ההפלגות שלי במערכת גלילה של “הרקן”?
כן. רוב הספינקרים להפלגות (cruising spinnakers) מתחברים ליתר הקדמי בשקל קפיצי. בקש מתופר המפרשים שלך להחליף שקל זה באחד המתאים למפרש מתגלגל. סביר להניח שהוא ישתמש ברצועה מרופדת או בשיטה אחרת כדי להצמיד את המפרש קרוב ליתר הקדמי.
האם אוכל להשתמש בספינקר תחרותי במערכת “הרקן”?
ספינקר תחרותי אינו מושפע ממערכת “הרקן”. למעשה, תמצא כי קל יותר להפעילו, שכן אפשר להורידו מעבר לגנואה ולגלול את הגנואה מהקוקפיט. יש סירות שבהן מעלן הספינקר נוטה להיכרך בתוך הגנואה עם תחילת הגלילה.
אפשר למנוע זאת על-ידי תפיסת קצה מעלן הספינקר בבסיס התורן במקום בחרטום, או הטלתו אל מאחורי הספינקר. יש סירות שבהן צריך להתקין תושבת בראש התורן, כדי להזיז את גלגלת מעלן הספינקר קדימה.
אני אוהב להתחרות ברצינות, אבל נהנה גם מהנוחות שבגלילת חלוצים. האם אוכל להשתמש בחלוצים התחרותיים שלי?
תוכל להשתמש במפרשים התחרותיים שלך במערכת “הרקן”. רוב השייטים התחרותיים לא משתמשים בגנואה מס’ 1 שכן השפה הקדמית בדרך כלל ארוכה מדי והמפרש קל מדי. גנואה קטן יותר (או מס’ 2) יהיה, קרוב לודאי, קצר דיו להפעלה במערכת הגלילה שלך, וחזק דיו לצמצום.
איזה סוג מפרשים לרכוש?
בחר את יצרן המפרשים באותה הקפדה שבה בחרת את מערכת “הרקן”. בחר ביצרן שתשובותיו לשאלותיך משקפות ידע והבנה בצמצום ובגלילה.
תחרויות עם מערכת גלילה וצמצום
האם אני יכול להתחרות עם מערכת צמצום וגלילת חלוץ של “הרקן”?
כן. המסילה אווירודינמית, ושני החריצים הפונים לאחור מאפשרים החלפה מהירה של מפרשים. המוליך המובנה מאפשר להניף את המפרשים ללא צורך באיש צוות שיזין אותם אל תוך המסילה. אפשר להסב את מערכת הגלילה למצב תחרותי בתוך עשר דקות בלבד.
האם מערכת גלילה “הרקן” היא גם המסילה התחרותית האולטימטיבית?
זוהי מערכת מעולה לימאי המעוניין לצמצם ולגלול בזמן תחרות. אבל אין זאת המסילה התחרותית האולטימטיבית. במערכת גלילה, על המסילה להיות גדולה יותר וכבדה יותר ממסילה תחרותית טהורה, כי עליה לעמוד בעומסי פיתול גבוהים בשעת צמצום.
מערכת “הרקן” משלבת גם בקבוק מתיחה מיוחד לגלילה במכלול התחתון. וכך, גם לאחר הסבה למצב תחרותי, יש מכלול “בקבוק מתיחה” על החרטום. מסילה תחרותית טהורה, לעומת זאת, צריכה רק לתמוך בשפה הקדמית של המפרש.
האם אפשר להתחרות בצורה רצינית עם מערכת “הרקן”?
אם אתה מתחרה ברמת מועדון או ברמה אזורית, תהיה תחרותי עם מערכת “הרקן”. סירות עם מערכות גלילה “הרקן” ניצחו באירועים חשובים דוגמת “שבוע תחרויות בלוק איילנד ואחרים.
אבל אם כוונתך להתחרות ברמה הגבוהה ביותר, דוגמת “גביע האדמירל”, עדיף שתרכוש מסילה תחרותית טהורה!
איך אסב למערכת תחרותית?
הסר את התוף כדי לאפשר את חיבור הפינה התחתונה (הפקם) אל הסיפון. הסר את סוויבל המעלן מהמסילה, מעל המוליך, כדי שתוכל לבצע החלפות מפרש תחרותיות.
האם אוכל להתחרות כשהתוף והסוויבל במערכת?
אנשים רבים מתחרים ברמת מועדון מבלי להסיר את תוף הגלילה והסוויבל. הם מצמצמים כשהרוח מתחזקת, וגוללים לאחר הנפת הספינקר. בשיטת הניקוד IRC אף מקבלים “הנחה” על כך (כל עוד מדובר בחלוץ יחיד).
אם אתה מתחרה ברמה רצינית יותר, תעדיף לקבע את הפקם לסיפון כדי להגדיל את שטח המפרש וכדי לנצל את יתרונותיו של מפרש “מטאטא סיפון”. כדאי שגם תסיר את הסוויבל, כדי שהגנואה ייפרש לכל אורך היתר הקדמי. החריץ השני ישמש להחלפת מפרשים.
יש שייטים שמסתפקים בפתרון ביניים – מסירים את הסוויבל, אבל משאירים את התוף במקומו, קובעים את המפרשים לסיפון ומתעלמים מהעיוות הקל במפרש שנוצר ע”י התוף.
איך להסיר את התוף ומגן החבל?
התוף ומגן החבל מפוצלים – צריך רק לפתוח כמה ברגים והתוף והסל מתפרקים מהיתר הקדמי.
איך להסיר את סוויבל המעלן מהמסילות?
על מנת לפנות את המסילות להחלפת מפרשים תחרותית, פתח את המוביל (הוא נע על ציר) והנמך את סוויבל המעלן עד שיתקבע מעל לצינור הפיתול.
בדרך כלל שייטים לא מסירים לגמרי את הסביבול מהיתר הקדמי, אלא מנמיכים אותו אל מתחת למוליך כדי שיוכלו לנצל את שני החריצים להחלפת מפרשים תחרותית. אפשר להסיר את הסוויבל מהיתר הקדמי, אבל זה מחייב לשלוף החוצה את פין (clevis pin) היתר הקדמי. זה מאריך את התהליך בכ-20 דקות.
האם מערכת “הרקן” משפיעה על עבודת הספינקר?
בזמן שמתחרים, אין למערכת כל השפעה על פריסת הספינקר. בזמן הפלגה לא תחרותית, רצוי לא להשאיר את מעלן הספינקר על המעקה הקדמי בזמן הגלילה, כי לפעמים הוא מתגלגל בתוך החלוץ. בדרך כלל אפשר להימנע מכך ע”י העברת המעלן אל מאחורי הצלבים.
האם מוט הספינקר עלול להזיק למסילה?
אפשרי, אבל לא סביר. קצוות המסילה של “הרקן” חזקים ויכולים לספוג את המכות הצפויות בזמן תחרות. אם המסילה ניזוקה, אפשר להחליף קטע בודד שלה עבודה של כמה שעות.
האם אוכל לצמצם ולגלול את המפרשים התחרותיים שלי?
הגנואות הקלות שלך לא יעמדו כיאות בעומסי צמצום, וייתכן כי יהיו ארוכות מכדי להתאים למערכת. רוב השייטים משתמשים בגנואה מס’ 2 או בגנואה קטן יותר לצמצום. סוויבל המעלן צריך להיות במרחק של כמה סנטימטרים מהקצה העליון של המסילה, ולפיכך ייתכן צורך בתליון מאריך (pendant) למפרשים קצרים, כדי לוודא שהסוויבל בגובה הנכון. בדוק את האורך לפני היציאה לשייט.
האם אפשר להשתמש במפרשי מיילר ומיילר/קבלר במערכת “הרקן”?
במצב תחרותי אפשר להשתמש בכל מפרש שהוא. רוב השייטים נמנעים מגלילת מפרשי קבלר או מצמצומם ע”מ להגן על המפרש.
האם אוכל להחליף מפרשים בזמן שתוף הגלילה והסוויבל מורכבים במערכת?
קל להחליף מפרשים במצב גלילה. מאחר שהמפרש הראשון מונף ביחד עם סוויבל המעלן, יש להפיל אותו לפני הנפת המפרש השני. זה בדיוק כמו החלפת מפרשים התפוסים בתופסנים על היתר הקדמי.
שייטים תחרותיים מחליפים מפרשים בתדירות גבוהה יותר, בד”כ, שכן על פי רוב יש להם מספר חלוצים והם מודעים ליתרון שבשימוש במפרש “מתמחה”. לשייטים תחרותיים מומלץ להתקין שקלים קפיציים מחוזקים בשביל הראש והפקם של מערכת הגלילה.
האם רצוי לשמן את המסילות שלי?
בד”כ זה לא הכרחי, אבל ריסוס חריצי המסילה בחומר סיכה יבש דוגמת mclube יסייע למפרשים להחליק בקלות רבה יותר בתוך המסילות. שייטים רבים מרססים את השפה המובילה של מפרשיהם כדי שיחליקו בקלות רבה יותר בזמן החלפת מפרשים.
איך מתקינים מערכת ״הרקן״?
מי צריך להתקין את מערכת “הרקן” שלי?
היחידה מתוכננת להתקנה עצמית קלה ע”י בעל הסירה, אבל שייטים רבים מעסיקים ריגר (RIGGER) מקצועי למשימה זאת.
האם באמת אוכל להתקין את מערכת הגלילה לבדי?
אם יש לך תבונת כפיים ואתה אוהב לעבוד על הסירה שלך, תוכל להתקין מערכת גלילה בקלות.
שמעתי כי חוברת ההוראות ארוכה מדי
חוברת ההוראות מתארת סוגים שונים של התקנות. החלק שמעניין אותך כולל רק כמה דפים, והוא בפורמט של ספר ציורים. שרטוטים פשוטים מפרטים את אורך הכבלים או המסילות שאותם יש חתוך.
מדוע משתמשים רבים בריגר (rigger)?
אנשים רבים מבקשים מריגר להתקין את מערכת הגלילה שלהם מפני שאין להם זמן לזה, או מפני שאינם רוצים להיות אחראים להתקנה. לריגרים מקצועיים יש ניסיון בעבודה בכיסא מלחים ובציוד מיוחד. אם אינך רוצה להתקין את המערכת בעצמך, בקש מאיתנו להמליץ על ריגר מתאים.
איך אתקין מערכת צמצום חלוץ של “הרקן”?
ראשית, פרק את היתר הקדמי מהסירה. ייתכן כי בשל סוג היתר שברשותך, וסוגי הטרמינלים הרצויים לך, תזדקק לריגר (rigger) אשר יסב את היתר הקדמי. לאחר מכן, בנה את המסילות והרכב את רכיבי הגלילה על הרציף ליד הסירה. לבסוף, חבר את יחידת הגלילה לסירה, מתח את היתר הקדמי, העבר את חבל הגלילה אל הקוקפיט ובדוק את התאמת המפרשים שלך.
מדוע צריך להסב את היתר הראשי?
ברגיל, בקבוק המתיחה של היתר הראשי תומך בתורן תוך יצירת עומסים אנכיים לאורכו של בקבוק המתיחה. הפינת התחתונה של מפרש מתגלגל מתחברת מעל לתוף, וכך מופעלים עומסי צד על בקבוק המתיחה במקום עומסים אנכיים.
בקבוק המתיחה המגולל של “הרקן” מתוכנן לעמוד בעומסי צד. כדי להתאים את היתר הקדמי שלך, יש לקצוץ את קצה היתר כדי להסיר את בקבוק המתיחה הקיים, ולחבר אבזר המתחבר לבקבוק המתיחה של המערכת. אם אין לך בקבוק מתיחה, עליך להחליף את הטרמינל התחתון של היתר הקדמי ב”יתד” (stud) תואם למערכת.
איזה טרמינל של יתר קדמי תואם ליחידת “הרקן”?
הרוב משתמשים באביזר טביעה (swage fitting) מכיוון שהוא פשוט ואפשר להרכיבו מראש לפני ההתקנה. כדי להרכיב מראש, יש ללחוץ את האבזר על הכבל במכונת טביעה. אם אתה מתקין את המערכת בעצמך, הבא את הכבל לריגר כדי שיחבר את האביזר.
האם אני חייב להשתמש באבזר טביעה?
לא. אפשר להשתמש גם באבזר NORSEMAN או STA-LOK. אם יש לך יתר קדמי צינורי (ROD), עליך להשתמש באבזר מיוחד לסוג יתר זה.
ואם יש לי יתר קדמי צינורי (rod)?
יתר קדמי צינורי צריך לחתוך, ולהתקין עליו אביזר קצה מיוחד. אביזר קצה זה מתחבר אל תוך ה”יתד” המתחברת אל היחידה. מאחר שהאבזר מתחבר ב”חיבור קר” אל הצינור, זה מחייב מכונה לעיצוב קצוות צינור (rod heading) .
לעבוד עם יתר צינורי נשמע מסובך. אולי כדאי להחליף את הצינור בכבל?
החלק הקשה היחיד של התקנת מהערכת הוא הסבת הצינור. כל השאר קל מאוד. צינור הוא דבר מושלם בתור יתר קדמי לגלילה פניו חלקות, וכתוצאה מכך יש פחות חיכוך בין הצינור למסילות. הוא מתיח פחות מכבל, כך שקל יותר לשמור את היתר הקדמי מתוח. יתרים קדמיים צינוריים נחשבים כעמידים יותר בפני שיתוך במאמץ.
מה הצעד הבא?
פרוס את היתר הקדמי על הרציף ליד הסירה, בנה את המסילות, וחבר את הרכיבים העיקריים דוגמת התוף וסוויבל המעלן.
איך להרכיב את המסילה?
המסילה עשויה קטעים בני 213 ס”מ אורך שנבחר לצורכי קלות המשלוח שמתחברים ביניהם באמצעות סדרת מחברים המולבשים על הכבל לפני התקנת טרמינל היתר הראשי. המסילות מתחברות זו לזו במערכת חיבור משולב משולשת.
הצורה החיצונית של המחברים תואמת לצורה הפנימית של המסילות. צורה משתלבת זאת מספקת את חוזק הפיתול של היחידה. מאחר שחלקים אלה מחליקים זה בתוך זה, נוצרים רווחים המאפשרים “חופש” בחיבורים.
כדי להיפטר מה”חופש” וליצור מכלול מבני, יש למרוח דבק על המחברים כדי לייצב את המסילות, בדומה להדבקת חלקים של דגם מטוס. המחבר תפוס בברגים, על מנת להחזיק את המכלול במקומו הראוי בזמן התייבשות הדבק, וכדי לוודא גיבוי אל-כשל.
כמה ממתחריכם משתמשים במחברים שמתחברים בנקישה עם פינים קפיציים, או משתמשים בברגים או במסמרות. מדוע מכלול המחבר שלכם מסובך כל כך?
כלל לא מסובך להרכיב את המחבר שלנו. בכנות, אנו מעדיפים להקדיש עוד עשר דקות להתקנה כדי שהמחבר יחזיק מעמד שנים, במקום לחסוך בזמן על-ידי שימוש במחבר מצועצע כלשהו.
איך להתאים את אורך מערכת הגלילה לאורך היתר הקדמי?
מתאימים את אורך המסילות והיתר הקדמי ע”י שימוש במספר המסילות הנכון, וחיתוך המסילה העליונה בהתאם למידה. עליך למדוד את אורך היתר הקדמי בזמן שהוא מונח על הקרקע. טבלאות פשוטות בחוברת ההוראות יראו לך בכמה מסילות להשתמש ובאיזה אורך.
לאחר הרכבת היתר הקדמי, מה עוד עלי לעשות?
לאחר בניית מסילה היתר הקדמי, חבר את הרכיבים העיקריים. זה כולל את הלבשת סוויבל המעלן על המסילה, הרכבת המזין והברגת מערכת התוף אל “יתד” היתר הראשי. חלקים אלה ברובם מורכבים מראש (אפילו לא צריך להוסיף שקלים) כך שזה מתבצע תוך דקות ספורות.
ועכשיו כמעט סיימתי?
לא ממש. אחרי הרכבת יחידת הגלילה, נותר השלב החשוב ביותר של ההתקנה: התאמת היחידה לסירה; ניתוב חבל הגלילה אל הקוקפיט; ווידוא שהמפרשים תואמים ליחידה.
איך אתאים את היחידה לסירה?
הרם את היחידה, חבר אותה לראש התורן ולחרטום, מתח את היתר הקדמי עם בקבוק המתיחה האינטגרלי שלו, נעל את בקבוק המתיחה וסגור אותו, כוונן את המערך לשייט.
איך להוביל את חבל הגלילה אל הקוקפיט?
נתב את החבל מתוף הגלילה אל הקוקפיט בדרך שלא תפריע לחבלים אחרים, לא תיצור מכשולים על הסיפון, ותעבור במובילים. רביםמחברים גלגלים לעמודי מעקה הריילינג זה פועל היטב, אם העמודים נמצאים במקום הנכון.
קבע את הגלגלת הראשונה כך שהחבל ייכנס לתוף בזווית טובה, ואת האחרונה כך שתוכל למשוך את חבל הגלילה מהקוקפיט. הצב את הגלגלות שבאמצע כך שחבל הגלילה לא יתפוס מקום על הסיפון הצדדי. לפעמים אי-אפשר לחבר את הגלגלות לעמודים, וצריך להבריגן לסיפון. תכנן את נתיב החבל לפני שתחליט באיזו שיטת חיבור להשתמש.
איך להתאים את המפרשים לסירה?
על סוויבל המעלן להיות קרוב לחלקן העליון של המסילות. אם המפרש קצר מדי, יש להוסיף תליון מאריך (PENDANT) כדי להאריכו.
מה עוד עלי לעשות?
הרם את מפרשיך ובחן את הזווית שבין היתר הקדמי למעלן החלוץ. אידיאלית, המעלן ימשוך קצת לאחור. זה מונע מהמעלן ללפף עצמו סביב היתר הקדמי ולהיתקע ביחידת הגלילה. אם המעלן לא מושך לאחור, הוספת “מגביל מעלן” (גלגלת המחברת לחלקו הקדמי של התורן במטרה ליצור זווית משיכה קלה לאחור halyard stopper) ימנע ליפוף ממין זה.
מדוע אינכם מתקינים מגביל בכל התקנה?
שימוש במגבילים מחייב לגזור את המפרשים קצת קצר יותר בחיבור למעלן, ואנו משתדלים להימנע מכך. המגביל גם לוכד את המעלן, ולפיכך קשה להשתמש בו במפרשים תחרותיים המונפים לגמרי עד הקצה העליון של היתר הקדמי.
יש לציין כי המיסבים במערכת גלילה “הרקן” מסתובבים באורח חופשי ביותר ומכאן שרק לעתים נדירות מתעורר צורך במגבילי מעלנים.
כמה זמן נמשכת ההתקנה?
הזמן שנדרש להוריד את היתר הקדמי מהסירה, למדוד את אורכו, לחתוך את הכבל ולחבר את הקצה החדש, תלוי בזמינות מכונה לטביעה או לעיצוב קצות צינור. אבל גם אם המכונה נמצאת בסירה, יארך שלב זה כשעה.
יידרשו להסרת היתר הקדמי שני אנשים. הרכבת המסילה והרכיבים העיקריים נמשכת פחות משעה בממוצע. התקנת היחידה, ניתוב חבל הגלילה לקוקפיט ובדיקת המפרשים וזווית המעלן אורכות שעתיים-שלוש. גם להתקנת היתר הקדמי מחדש בסירה יידרשו שני אנשים. רוב הריגרים זקוקים לכשש שעות להתקנה.
מה לעשות אם העסק מסתבך?
עיין במדריך איתור התקלות בחוברת ההוראות. הספק או הסוכן שלך יוכלו גם הם להציג פתרונות. ולבסוף, ב”הרקן” ישמחו לסייע לך בפתרון כל בעיה שתתעורר.
תרגם: יורם שרת
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.