שאלה ראשונה – האם אתה מעוניין בסירה מהירה, המסוגלת ‘לרחף’ (Planing) ?
משמעות הרצפה
קרקעית הסירה הנה המפתח לפשרה בין נוחיות השינוע, פירוק / הרכבה והאחסון לבין רמת הביצועים.
רצפה וקרקעית גמישות מאפשרות קיפול הכלי ונוחיות אחסנה וטלטול בעוד קרקעית קשיחה במנה V ובנויה מחומר מתאים כמו אלומיניום, סיבי זכוכית או חומרים מורכבים מאפשרת עליה ל – Planing וביצועים גבוהים.
סירה קשיחה ( Rigid Inflatable Boat -RIB ) דורשת נגרר או תליה על מנופי נשיאה (Davits).
כאמור, קרקעית גמישה, משלמת בביצועים נחותים מול קרקעית קשיחה. אם אנו רוצים סירה המסוגלת לעלות ל – Planing ולהגיע ליותר מ 5 קשר, נדרשת לכך קרקעית קשיחה או קשיחה למחצה.
ביצועים או נוחיות שינוע
לסירה כזו רצפה הבנויה מלוחות עץ הסגורים בכיסי בד. אין להוציאם לאחסון הסירה והם מתגלגלים יחד עם הגוף לאחר הוצאת האוויר מהגוף.
הסירה ניתנת לפתיחה, ניפוח והכנה לשייט במספר דקות והן מעולות כסירת שרות ליאכטה (Tender).
הירכתיים עשויים לוח קשיח ומאפשרים הרכבת מנוע קטן המתאים לשימשו במרחקים קטנים, כמו בתוך מעגנה או ירידה מסירה עוגנת לחוף בתנאי ים נוחים.
לסירות אלו קרקעית שטוחה והסירות אינן עולות ל – Planing.
לסירות אלו רצפה פריקה, מלוחות עץ, פלסטיק או אלומיניום בצרוף מוטות חיזוק לאורך ולרוחב.
בנוסף בין רצפה זו לקרקעית הסירה מונח לאורך גליל מתנפח, מעין שדרן (Keel). כאשר הסירה והשדרן מנופחים, השדרן נלחץ בין הרצפה הקשיחה לבין הקרקעית הגמישה ומייצר צורת V רדודה לקרקעית.
צורת הקרקעית משפרת ביצועים, קל יותר לפנות ונוח יותר להתקדם מול הגלים. סירות כאלו כבדות יותר מהסירות המתקפלות, אך עם מנוע מתאים (מומלץ בין 6-25 כ”ס) נותנות ביצועים טובים ומציעות יחס מחיר / ביצועים מעולה.
סירה הדומה במבנה לסירת ספורט, אך במקום הרצפה הקשיחה של סירת ספורט, מותקנת רצפה מתנפחת העומדת בלחץ אוויר גבוה, עד bar 0.75 / psi11 (סירה כזו יכולה להופיע תחת הכינוי ‘רצפת אוויר’ – Airfloor ).
בכך משלבים את הגמישות ומשקל נמוך של הסירה המתקפלת עם הביצועים של סירת הספורט. אפשר כמובן לקפלן כשהן מרוקנות אוויר ומצד שני הודות למשקל הנמוך הן עולות ל – Planing גם עם מנוע קטן יחסית.
הסירה גמישה מספיק כדי לשכך גלים העלולים לזרוק את המשתמש מסירה קשיחה למאפשרת הרכבה מהירה יותר מסירת ספורט.
סירה זו אינה פשרה, היא משלבת בתוכה את הטוב שבין העולמות!
תופענה גם תחת הכינוי של סירות ‘גוף קשיח’ (Rigid Hull) ונהנות ממבנה V עמוק יחסית המאפשר ביצועים גבוהים הדומים לסירה מנועית רגילה הכוללים פלנינג וביצועים טובים בשייט מול גלים.
גוף סיבי זכוכית אינו נבהל מפגיעות ציוד או חול בעוד ה’בידונים’ המתנפחים מוסיפים יציבות וכשר ציפה וגם מאפשרים גישה נוחה ללא סכנת נזק לכלי שייט אחר בעת הצורך.
החסרון היחסי מצוי במשקל הגבוה יחסית וחוסר האפשרות לקיפול. אי אפשר לשמור סירה כזו מקופלת בלוקר של הקוקפיט וגם כשהאוויר מרוקן היא תתפוס הרבה מקום על הסיפון. סירה כזו מומלצת למי שיכול לתלות אותה על מנפי נשיאה (Davits) או יש לו מספיק מקום על הסיפון לאחסון.
למרות משקלה הגבוה יחסית לסירות האחרות שהוזכרו לעיל, היא עדיין קלה מספיק לשינוע בנוחיות על עגלת גרירה קטנה.
סירה כזו בנויה עם קרקעית V שטוחה יחסית לעומת RIB רגיל והירכתיים עשויים בדרך כלל מלוח דיקט המחובר בצירים אל הרצפה ויכול להתקפל עליה. הצירים יכולים להיות רצועת בד מודקבקת בצד אחד לרצפה ובצד שני אל לוח הירכתיים.
סירות אלו קטנות יותר ותופסות הרבה פחות מקום מסירה חצי – קשיחה רגילה. הן מסופקות עם שק נשיאה וניתן להעבירן על גג מכונית או בתא מטען של רכב מסחרי וכמובן תתפוסנה פחות מקום על הסיפון.
שאלה שניה- האם הסירה תהיה בשימוש באזורים חמים / טרופיים?
חומר בניה – פי.וי.סי או הייפלון (Hypalon. PVC)
פי.וי.סי- בד פוליאורטן (Polyurethane) המכוסה ציפוי PVC.
הייפלון – בד פוליאטילן (Polyethylene) המכוסה בציפוי ניאופרן (Neoprene).
מיקום השימוש הוא גורם חשוב להחלטה איזה סוג בד מועדף. שני הסוגים אמינים וחזקים, אך עמידות ההייפלון לקרינה אולרה – סגולה גבוה בהרבה בעמידות הפי.וי.סי.
יש מספר סוגי הייפלון בשוק המופיעים תחת שמות מסחריים שונים (Hypalon215. CSM) ולא כולם בעלי עמידות זהה לקרינה.
שמירת הסירה במצב טוב
רוב בעלי המקצוע המומחים בתחום יעידו כי הסיבה הראשית להדרדרות מצבה של סירה מתנפחת היא חשיפה לשמש.
דהיה ו/או שינוי של צבע, פיצוצי חומר ונזקים לחקלי העץ רובם ככולם אפשר לייחס לנזקי הקרינה האולטרה – סגולה. מספר פעילויות יכולות לשמר את הסירה במצב תקין.
ראשית, ברור למדי, שכאשר הסירה אינה בשימוש רצוי להרחיק אותה מהשמש.
כשמדובר בסירת שירות של כלי שייט, מומלץ לרוקן אוויר, לקפל ולהכניס את הסירה לתוך לוקר כאשר היא אינה בשימוש לתקופה ארוכה. סירות רבות מבלות תקופות ארוכות ללא צורך חשופות לשמש על הסיפון תלויות מאחרוי יאכטה במעגנות.
כאשר מדובר בסירה “עצמאית”, מנופחת ובשימוש תכוף (למשל סירות בטיחות או ספורט ימי) הנמצאת במים רוב הזמן, מומלץ לתפור לה כיסוי בד, בין אם כיסוי קבוע או כיסוי המולבש בסיום פעילות ימית. הכיסוי ימנע נזקי קרינה וישמור על גוף הספינה מלכלוך כללי ויותר חשוב מלכלוך ציפורים המכיל חומרים כימיים מזיקים. העלות של הכיסוי משתלמת מהר בהארכת חיי הסירה! כמובן מומלץ גם כיסוי למנוע אם אינו מפורק בסיום הפעילות מהסירה.
בנוסף, קיימים בשוק חומרי ניקוי המיועדים לסירות מתנפחות המיטיבים להוריד מלח ולכלוך שהצטבר על הבד של הבידונים.
שאלה שלישית : מהו הגודל הנכון של הסירה? שיקולי מיקום, צרכים ותקציב
כלל ראשון: קנה סירה בגודל סביר!
גודל סביר יהיה פשרה בין שני שיקולים:
סירת שרות של כלי שייט גדול יותר, תוגבל על ידי אפשרות הנשיאה והאחסון על הספינה אותה היא משרתת.
עבור סירה קשיחה שאינה מתקפלת / מאוחסנת על הסיפון יש לשקול את מהמעויות השינוע, בין אן הוצאה לטיפול תקופתי ובין העלאה לעגלת גרירה והוצאת העגלה מהמים לחיבור לרכב. כמובן שסירה קטנה יותר תהיה גם זולה יותר.
מצד שני, יש יתרונות חשובים לגודל. ככל שהסירה גדולה יותר היא מתנהגת טוב יותר במים, כושר נשיאה שלה גבוה יותר, היא יציבה יותר והיא עולה לפלנינג מוקדם יותר, סירה של 9 רגל תעלה לפלנינג אך תהיה רגישה להיגוי ותטה לנסוע במסלול מפותל יחסית לעומת סירה של 10 או 11 רגל.
כמו כן סירה גדולה יותר תהיה יבשה יותר בהפלגה.
סירה גדולה יותר תוכל לשאת מנוע גדול יותר ותהיה מהירה יותר. כמובן שהמחיר עולה בהתאם.
כלל שני: מאפייני העסקה.
בדוק את תקופת האחריות הניתנת לסירה וכמובן מי עומד מאחורי האחריות. בדוק היטב מה מכסה מהאחריות, סביר שתקופת האחריות על הגוף תהיה שונה מתקופת האחריות על האביזרים הנלווים.
בדוק את האביזרים הנלווים לסירה הבסיסית. מ ההאבזור ומהי איכותו. אבזור בסיסי לשיקול:
משוטים, משאבת ניפוח ושסתומי הניפוח, עיני גרירה, חבל וידיות אחיזה / נשיאה, משאבת בילג’ בסירות מעל גודל מסויים, שסתום ניקוז ועוד.
כלל שלישי: שיקולי רישוי
החוק הישראלי פוטר מרשיון משיט (למפעיל – הסירה עדיין חייבת בכושר שייט!) סירה שגודלה פחות מ – 7 מטר ונושאת מנוע שהספקו נמוך מ – 6 כ”ס (4.4KW).
מעל נקוב לעיל, נדרש רשיון משיט. הרשיון משתנה בהתאם להספק המנוע המורכב על הסירה. רשיון 12 לסירות שהספקן מוגבל מתחת ל – 15 כ”ס ורשיון 13 לסירות שהספקן עולה על 150 כ”ס.
בטיחות
הסירה מחויבת בציוד בטיחות בהתאם לרשימת הציוד הנדרשת לכושר שייט ע”פ רשימה המפורסמת על ידי משרד התחבורה. הכללים משתניפ לפי גודל הסירה / עוצמת המנוע.
בנוסף, מומלץ לשאת:
מכשיר רדיו VHF או טלפון נייד בשקית אטומה ליצירת קשר בזמן תקלה או חרום
כלי עבודה בסיסיים לטיפול בתקלות בים.
התקנות בישראל מחייבות ‘צוות בטיחות’ של שני אנשים ( אלא אם כן קיבל המשיט אישור ספציפי להשיט סירה כמשיט בודד. אישור זה ניתן במקים מיוחדים בלבד).
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.