היום נבין מתי מחליפים מדחף? למה זה כדאי? במה צריך להתחשב ואת מה צריך לבחון? המשיכו לקרוא ותגלו את כל המידע הנדרש כדי לעשות את זה נכון.
מתי צריך למדחף חדש?
מדחף סירתך, בכל סוג של סירה או הינע, ממיר את כוח המנוע לדחף תת-מימי ומניע אותך לפנים או לאחור. אם המדחף ניזוק בשיט במים רדודים, או מפגיעה בעצם תת-מימי שקוע, או שרכשת סירה חדשה לגמרי או מנוע חדש – אתה זקוק למדחף חדש.
מהם ביצועי הסירה?
אם אתה מרוצה מביצועי הסירה שלך, ההחלטה פשוטה בחר במדחף הדומה לקודמו. הכלל הבסיסי לבחירת מדחף: על המנוע לעבוד בסל”ד המתוכנן, במצערת פתוחה לגמרי (Wide open throttle – WOT).
מפרט זה אמור להיות מצוין בספר המנוע וכן אפשר לבררו אצל המכונאי או הסוכן. אם המנוע לא מגיע לסל”ד המתוכנן, ייתכן שהוא פועל בעומס-יתר וזאת הסיבה העיקרית לכשלים במנוע. הפעלת מנוע בסיבובי-יתר גם היא אינה רצויה, שכן היא עלולה לגרום למנוע נזק כבד.
מבחינת עלות-תועלת, שינוי מאפייני המדחף יעיל הרבה יותר מכל צעד אחר שתנקוט לשיפור ביצועים. אל תתפשר בחיפושיך אחר המדחף הנכון מצא את הגודל, התצורה והחומר המתאימים ביותר לסירתך ולמד איך להפעילו.
איזה מידע צריך בשביל לרכוש מדחף?
מידע על המדחף:
קוטר המדחף הנוכחי.
פסיעת המדחף הנוכחי.
כיוון הסיבוב – ימינה או שמאלה (ימינה = בכיוון השעון).
מספר להבים.
החומר שממנו עשוי המדחף.
מידע שמושי נוסף:
מק”ט היצרן.
קוטר הציר ומספר היתדות (splines) או סוג החריץ (keyway) שלהן.
נתוני מנוע:
מידע חיוני:
מספר המנועים.
הספק בכ”ס.
יחס תמסורת: הפחתה ישירה או XX:1.
תחום סל”ד.
יצרן.
דגם ושנה.
מידע נוסף שימושי מאוד:
נפח מנוע.
לוחון קזוז (trim tab) או קזוז כוח (power trim).
נתוני סירה:
מידע חיוני:
אורך כולל (LOA).
חומר גוף הסירה.
מידע חשוב נוסף:
יצרן.
דגם.
צורת גוף הסירה.
מהירות מרבית נוכחית/רצויה.
יסודות בחירת מדחף
גודל מדחף מצוין בשני מספרים קוטר ופסיעה (הקוטר תמיד מצוין קודם).
הקוטר הוא פעמיים המרחק ממרכז הציר אל קצה אחד הלהבים. קטרים קטנים מתאימים בדרך כלל למנועים קטנים או לסירות מהירות, גבוהות-ביצועים. הקוטר הוא מימד קריטי בהמרת כוח המנוע לדחף, ולפיכך רצוי שבחירת הקוטר המתאים תיעשה בידי מומחה.
פסיעה, תיאורטית, היא המרחק שהמדחף נע קדימה תוך כדי סיבוב אחד. אולם, יש תמיד “החלקה” של המדחף במים (בדרך כלל 10%-15%) כך שלמעשה המרחק שהמדחף עובר קטן יותר מהערך התיאורטי. חישבו על פסיעה כעל מהירות, או כעל בחירת הילוכים ברכב.
שיפוע (Rake) הוא זווית ההטיה של הלהבים לפנים או לאחור ביחס לציר המדחף. השיפוע משפיע על זרימת המים דרך המדחף, ולכך נודעת השפעה על ביצועי הסירה.
שיפוע לאחור מסייע להרים את חרטום הסירה, מפחית את שטח המגע עם המים ומשפר את המהירות המרבית ומהירות הרחיפה. שיפוע שלילי, שבו הלהבים מוטים קדימה, דוחף את החרטום כלפי מטה. הוא מקובל רק במדחפים של סירות עבודה כבדות-שוקע.
כיפוף (Cupping) של שפת הזרימה של להב המדחף אופיינית למדחפים רבים. קימור כלפי מטה של שפת הלהב (כמו כנף מטוס עם דשים פתוחים) מצמצם את ההחלקה ואת האוורור ומסייע למדחף להיאחז במים. מדחף בעל כיפוף יכול להפחית את הסל”ד ב-150 עד 300, ומאפשר למקם את המדחף קרוב יותר לפני המים.
החומרים שמהם עשויים מדחפים כיום הם אלומיניום, פלדה, ארד (לרוב בסגסוגת של ניקל, ארד וחמרן (אלומיניום) המכונה (Nibral, או תרכובת פלסטית מחוזקת אל-מתכתית.
אוורור (ventilation) הוא בעיה המתרחשת כשאויר מפני המים או גזי פליטה של המנוע, נשאבים אל להבי המדחף. במקרה זה מהירות הסירה יורדת, המנוע מסתובב סיבובי-יתר ו”צורח” והמדחף מושך אוויר. האוורור נובע מסיבובים חדים מדי, ממנוע המורכב גבוה מדי בדופן האחורית, או ממנוע שנמצא בקיזוז-יתר (overtrimming) (ז.א. שחרטום הסירה שקוע מדי, והירכתיים מורמות מדי). בדרך כלל, כשקיימת בעיית אוורור, עדיף להשתמש במדחף בעל שיפוע אחורי.
קביטציה (שלעיתים קרובות מבלבלים אותה עם אוורור) נובעת מהתאיידות או “רתיחה” של מים עקב תת-לחץ קיצוני בגב להב המדחף. במדחפים רבים מתרחשת קביטציה חלקית בהפעלה רגילה, אבל קביטציית-יתר עלולה לגרום ל”כוויות קביטציה” שחיקת מתכת או חירורו של שטח להבי המדחף. בין הסיבות לקביטציה: חריצה או פינות חדות בשפה המובילה, ליטוש לקוי, כיפוף גדול מדי של שפת הזרימה או תכנון גרוע של הלהב.
בחירת הפסיעה הנכונה
שינוי הפסיעה משפיע ביחס הפוך על סל”ד המנוע, ולפיכך התאמה בין המנוע ובין מדחף נכון בעל פסיעה נכונה תאפשר לך להגיע לתחום הסל”ד המומלץ במצערת פתוחה לגמרי (WOT). הגדלת הפסיעה בכ-5 ס”מ תגרום להפחתה של 400-300 סל”ד.
הפחתת הפסיעה בכ-5 ס”מ תגרום להגדלת הסל”ד ב-400-300. לכן, אם המנוע שלך פועל מתחת לתחום הסל”ד הנכון, כדאי שתבחר במדחף בעל פסיעה קטנה יותר. אם המנוע מגיע אל מעבר לסל”ד המרבי המומלץ, שקול החלפת המדחף במדחף בעל פסיעה גדולה יותר.
שלושה או ארבעה להבים בסירה?
לסירות בעלות מנועים חיצוניים, או הינעי-ירכתיים בני שלוש, ארבע או שש בוכנות, עדיפים בדרך כלל מדחפים בעלי שלושה להבים; יש להם תאוצה טובה וביצועים מעולים.
מדחפים בעלי ארבעה להבים מומלצים לסירות דיג מהירות ולסירות גבוהות-ביצועים, המונעות במנועים חיצוניים או פנימיים, בעלי הנע חיצוני, רבי עוצמה; הם מספקים תאוצה ראשונית משופרת עם פחות רעידות ופיתול היגוי במהירויות גבוהות. במדחפים מוטי-להבים, המותקנים בכלי שיט מהירים ומרחפים, מסייעים להבים רבים יותר להרמת החרטום ומתפקדים טוב יותר קרוב לפני המים.
במדחף בן שלושה להבים, הלהבים תופסים 50%-55% מהשטח הכלול בתוך קוטר המדחף (יחס המכונה “יחס קוטר-שטח” Diameter Area Ratio – DAR). הוספת להב רביעי מגדילה את יחס קוטר-שטח ל-60% עד 65% ומעניקה דחף רב יותר, מה שמאפשר רחיפה בסל”ד נמוך יותר וכן משפר פוטנציאלית את צריכת הדלק, אך מאידך גורם הפחתה של בין 50 ל-100 סל”ד במצערת פתוחה לגמרי (WOT). יתרונותיו של הלהב הרביעי ניכרים יותר בסירות גדולות (שאורכן מעל 8 מטר) ובסירות גבוהות ביצועים.
מהו החומר הטוב ביותר?
מרבית המנועים החיצוניים והפנימיים בעלי הנע חיצוני, מסופקים במקור עם מדחפי חמרן, שהינם זולים וניתנים לתיקון. במנועים פנימיים משתמשים במדחפי שלושה או ארבעה להבים עשויים ארד או סגסוגת ניקל-ארד-חמרן (Nibral).
לסיכום
שייטים רבים מעדיפים לחסוך בהשקעה כאשר עליהם להחליף מדחף ורוכשים מדחף חלופי זהה לקודמו. אולם החלפת מדחף היא הזדמנות טובה לשדרג את הביצועים על-ידי התקנת מדחף בעל פסיעה מתאימה יותר או מדחף בן ארבעה להבים. כאמור, רכישת המדחף המתאים ביותר לסירה ולייעודה תעניק לך ניצול יעיל ביותר של השקעתך.
תרגום: יורם שרת
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.