בחירת חבלים למערך החבל (כולל תמונות)

בחירת סוג החבל המתאים למערך החבל של הסירה יכולה להיות אתגר. יש מבחר מגוון ולעיתים הבחירה היא יותר עניין של טעם אישי מאשר התפקוד המיועד. בנוסף, יצרנים מתחרים מציעים מוצרים דומים תחת שמות מסחריים שונים כמו אנדורה ברייד (Endure Braid), אקס.אל.אס אקסטרה (XLS Extra) או WarpSpeed כיצד מחליטים מה החבל המתאים?

ראשית, בחן את מבנה החבל

חלוקה ראשונית של ההצע תעשה על פי מבנה החבל. מבנים מסויימים מתאימים טוב יותר לשימוש כמעלנים, אחרים למיתר ראשי או לוואנג (בומצ'ק). יש שלושה טיפוסים בסיסיים לבחירה:

 

שזירה בודדת – סינגל ברייד (SIngle Braid)
מבנה גמיש, לא נוטה להסתבך גם בפיתול. קיימים שני מופעים בסיסיים:
א. פרפרומנס (Performance), עשוי מסיבים עם מתיחות נמוכה ביותר, מיועדים לשאת עומס גבוה מאד, מתאים למעלנים.
ב. תערובת פוליאסטר עם חומרים נוספים (Blended Line). רך ונעים לאחיזה, מיועד למיתרי מפרש וחבלים נוספים המיועדים לכיוון ידני.
שזירה כפולה – דאבל ברייד (Double Braid)
ליבה שזורה המושחלת בתוך מעטפת שזורה. התוצאה היא חבל חזק, עמיד, רץ בחופשיות ונוח לתפעול.
שלושה עיקרים (Three Strand)
החבל בנוי משלושה עיקרים (גדילים), כאשר כל גדיל בנוי מסיבים מפותלים נגד כיוון השעון והגדילים עצמם קלועים עם כיוון השעון זה כנג זה. מקובל בסירות מסורתיות ועקב נטיה גבוהה יותר להמתח מחבלים שזורים, מתאים לחבלי עוגן, רתיקה וגרירה.
להלן מוצגים מספר חבלים, מקובצים לפי המבנה וסוג החומר :

 

 

כמה מתיחה אתה מוכן לקבל?

שייטים תחרותיים המשתמשים במפרשים מבדים שאינם מתיחים, זקוקים לחבלים לא מתיחים (בעלי מודולוס גבוה – High Modulus). התוצאה היא מחיר גבוה יותר עבור ביצועים גבוהים לעומת שרידות נמוכה יותר ואי עמידות בקרינה אולטרה – סגולה (Low UV tolerance). כאשר המפרשים בנויין מבד דקרון (Dacron) מתיח אין טעם להשקיע בחבלי הי-טק אקזוטיים.

המתיחות אותה נהיה מוכנים לקבל, תלויה בשימוש המיועד, בין אם אנו עסוקים בשייט תחרותי ובין אם לא. מיתרי חלוץ אותם אנו מכוונים לעיתים תכופות, יכול שיהיו חבלים מתיחים יותר יחסית, היות וממילא המיתר יכוון מחדש בקרוב. לעומת זאת, מעלן של חלוץ המותקן על מגלול, והנשאר ללא שינוי במהלך עונת שייט שלמה, נרצה אותו מחבל בלתי מתיח.

מקדם המתיחות של החבל נקבע על ידי החומר ממנו החבל עשוי והמבנה שלו. הכרת התכונות של החומרים השונים והבנת המבנה הם המפתחות לבחירת החבל המתאים לצרכינו תוך שמירה על המחיר.

סוגי סיבים ותכונותיהם:

ניילון (Nylon): זהו החומר הסינטטי הראשון ממנו יותרו חבלים. אינו מתאים לחיבל המערך בסירה, אך אך מעולה לעגינה ורתיקה היכן שהמתיחות הגבוהה (עד 15%) משככת חבטות. הניילון הוא חומר בעל אורך חיים גבוה, עמיד לחיכוך ויחס גבוה של חוזק למשקל. משקל סגולי של הניילון הוא 1.14 החומר סופג מים ואז מתכווץ תוך איבוד של 10%-15% מחוזקו.

פוליאסטר (Polyester): מתיח יותר לעומת החומרים המודרניים. שומר היטב על צבע. עמיד היטב לחיכוך. מעולה כחומר מעטפת לחבלי דאבל – ברייד לשמירת ליבה לא – מתיחה מפני שחיקת חיכוך וקרינה אולטרה – סגולה. דאבל – ברייד שכולו פוליאסטר, מתאים ביותר לחבלים המכוונים תכופות, דוגמת מיתרי חלוץ או ראשי. מתאים גם לחבלי בקרה אחרים שאין עליהם מתח גבוה.
החבל גמיש ביותר ונעים לאחיזה. זה החבל המשמש את רוב שייטים החובבים כולל מתחרים ב'תחרויות מועדון' משקל סגולי 1.38 והחבל אינו צף.

פוליפרופילן ( Polypropylene ) : חבל זול, קל ומתיח יחסית. משמש לעיתים תכופות לסיב אחרי, למשל דיינימה (Dyneema) למטרת הוספת נפח לחבל לאחיזה נוחה. התוצאה היא חבל חזק יותר וקל יותר מחבל פוליאסטר ומצד שני זול יותר מחבל דיינמה נקי.
פוליפרופילן נקי אינו סופג מים וצף. בעל עמידות נמוכה לקרינה אולטרה – סגולה. בעל מתיחות דומה לפוליאסטר, כך שהוא יכול לשמש למיתרים ובמיוחד למיתרי חלוץ וראשי בסירות קטנות בהם ממילא יש כוונון תכוף של המיתרים או מיתרי ספינקר למפרש רוח קלה.
עמידות החבל אינה גבוהה, כך שיש לצפות להחלופת תכופות.

דיינימה (Dyneema): זהו שם מסחרי של חבל העשוי פוליאטילן בלתי מתיח (High modulus Polyethylene). ספקטרה (Spectra) הוא אותו חומר תחת שם מסחרי אחר ויש עוד גרסאות של שונות של החומר בשוק, אם כי דיינימה / ספקטרה היא הגרסה בעלת יחס חוזק / משקל הטוב הגבוה ביותר.
החבל חלק ביותר ואינו טוב לקשירה (הקשרים נוטים להפתח). לחומר נקודת היתוך נמוכה יחסית (149C). החומר אינו סופג מים אך תחת מתח קבוע נוטה להתארך התארכות לא גמישה (אינו חוזר לאורכו המקורי – תופעת "זחילה" – Creeping).
דיינימה מהווה שדרוג טוב במקום ליבת פוליאסט לחבלי דאבל – ברייד.
החבל משמש לעיתים קרובות ללא מעטפת, או עם מעטפת פוליאסטר באזורי השחיקה בלבד למשל סביב כננת או ליד מאחז (ברווז/ Cleat).
לחבל עמידות גבוהה, הוא קל ולכן צף ולכן פופולרי מאוד. מעולה למערכות רווח כוח או כתחליף לכבלי מתכת 19•7 במערכת טרפז.
גרסה חדשה של החומר היא SK-90. חבלים אלו בעלי מתיחות נמוכה יותר ב- 10%-15% מחבל דיינימה רגיל (למשל חבל SK-75), אינם "זוחלים" תחת מתח וחזקים יותר בכ- 10%-15% מדיינימה רגילה.

וקטרן (Vectran – Liquid Crystal Polymer): חבל בעל מתיחות נמוכה ביותר וללא "זחילה" וכמעט שאינו עומד במתחים גבוהים.
בדומה לטכנורה (ראה להלן) זהו אחד מחומרי הליבה החזקים ביותר המוכרים היום. שרידות לאורך זמן בינונית וכך גם העמידות לקרינה אולטרה – סגולה.
יימצא לעיתים תכופות כמעלן חלוץ המצוי תחת מתח קבוע, למשל על מגולל חלוץ, מערכות טרוולר (Traveler) וכל מערכת אחרת המוחזקת זמן ממשוך תחת לחץ גבוה.
נמצא בשימוש הן בתוך מעטפת והן כליבה נקיה.
טכנורה – ארמיד (Technora – Aramid): מתיחות נמוכה ביותר וללא "זחילה. אינו עמיד לקרינה אולטרה – סגולה. עקב בעיות עמידות לשחיקה פנימית הוא נזקק למעטפת (או ציפוי מיוחד לליבה). יצירת ליבה בה יש ערוב טכנורה עם דיינימה SK-75 יפצה על בעיות העמידות ויבליט את המעלות של הטכנורה.

פי.בי.או – זיילון (PBO – Zylon): פולימר גבישי איזוטרופי (Polybenzoxazole). חומר חזק ביותר, בעל יחס חוזק / משקל הגבוה ביותר המוכר כיום מבין החומרים לייצור חבלים וכנ"ל גם בעל המתיחות הנמוכה ביותר. של כ- 15% מחוזק החבל כך ששימוש חייב להעשות בתנאים בהם החבל מוגן לחלוטין ממגע עם מים. החומר יקר מאוד ומשמש רק בתחרויות מקצויות ברמה הגבוהה ביותר.

כמה חזק צריך החבל להיות?

חוזק חבל יוגדל על ידי שימוש בחבל בעל קוטר גבוה יותר או החלפת החבל לחבל עשוי מחומר בעל יחס חוזק/משקל גבוה יותר.
כמובון שחוזק החבל חייב להיות מותאם לעומס המופעל עליו בשימוש המעשי בספינה / סירה.
במקרים מסויימים ניתן לעשות לחבל קסטומיזציה – צפוי חלק מהחבל במעטפת או הכנסת ליבה לאזור הזקוק להגדלת קוטר באזור של מעבר בקלאצ'.
הנסיון מראה שנוחיות מירבית של אחיזה ביד מושגת בדרך כלל עם חבל בקטרים בתחום 8-10 מ"מ.

האם אתה מעוניין לקודד שימושים לפי צבעים

ניתן לבחור צבעים דומים לשימוש דומה (למשל שני הצדדים של הטרוולר או צבעי מעלנים זהים).
כמו כן, במקרים רבים צבע הליבה זהה לצבע המעטפת, כך שגם את המעטפת תוסר באזור מסויים של החבל, למשל להפחתת משקל, עדיין הצבע הנראה לעין יישמר.

התחשב בתחושת החבל ביד

חלק מהחבלים חלקים למגע ונעים בקלות בתוך מערכת גלגלות של רווח כח. לחלק מהחבלים מגע מחוספס או גבשושי נוח לאחיזה ביד. חבלים מסויימים רכים וגמישים ולכן נוחים לאחיזה, חבלים קשים יותר מתאימים יותר למעלן או שימוש אחר היכן שהחבל במצב סטטי ללא שינויים תכופים.

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד