תרגום: יורם שרת
מה הן עושות
אסדות הצלה מתוכננות להחזיק את אנשי צוות של סירה בחיים עד להצלתם. אסדות הצלה מעניקות הגנה מינימלית מהסביבה ומהוות מטרה גדולה למחפשים.
איך זה עובד
אסדות הצלה מנופחות בגז דחוס, בדרך כלל חנקן ודו-תחמוצת פחמן, הנשמר במיכל בלחץ גבוה. במשיכה בחבל הניפוח, נפתח שסתום המזרים את הגז אל תוך תא(י) הציפה המתנפח(ים). הצורה המנופחת עשויה להיות רבועה, משושה, מחומשת, מתומנת וכו’.
לרוב האסדות יש חופת מגן המתוחה מעל צינור מתנפח אחד או יותר. הכניסה לאסדה היא מבעד לפתחים בחופה. במידת הצורך, אפשר לסגור את הפתח כדי לווסת את מידת האוורור וההגנה מסערה.
לרצפת האסדה כמה סוגים אפשריים: שכבת בד אחת, שכבה כפולה מנופחת באוויר המשמש גם כמבודד חום, למינציה של שלוש שכבות, או רצפה מתנפחת נפרדת הנקשרת במקומה. רצפות מבודדות מקטינות מאוד את אובדן החום ואת סכנת ההיפותרמיה, ועושות את “חווית האסדה” קצת עגומה פחות.
מי צריך אסדת הצלה?
ראשית, יש לעמוד בדרישות החוקים והתקנות הרלבנטיים, העשויים להיות שונים ממדינה למדינה.
אין צורך גדול באסדת הצלה באזור שבו ההצלה תגיע במהירות, הודות לתנועת סירות ו/או רשויות הצלה זמינות. זמן ההישרדות עולה במים חמים, וזה מקטין את הצורך לצאת מהר מהמים כדי להישמר מהיפותרמיה, העלולה להיות קטלנית במים קרים. במים שחומם 10 מעלות, סכנת מוות מאיימת על מי ששוהה בהם מעל לשעתיים.
אחת מאגדות השייט היא כי מימי חופים מסוכנים פחות מאשר הים הפתוח, וכי אפשר להקפיד בהם פחות בנוגע לציוד בטיחות. נכון הדבר כי הקרבה לחוף מאפשרת להגיע למסתור לפני סערה, או לקבל סיוע מהיר יותר מאשר בלב ים, אבל תנאי הים בקרבת החוף לעיתים קרובות גרועים יותר מאשר בעומק, בעיקר ליד ראשי יבשה. רבים הסיכויים כי בקרבת החוף תבלה פחות זמן באסדה, כי תיסחף לחוף או תימצא במהרה. אנו ממליצים בכל מקרה להצטייד באסדות חופיות מעולות או אסדות לים פתוח, שבהן יש יותר ציוד הישרדות מאשר באסדת רגילות לשיט חופים.
הרחק מהחוף
רחוק מהיבשה, מרשויות הצלה וממעגנים בטוחים, אתה חייב להחזיק אסדה שבה אפשר לשרוד במשך שבוע או יותר. אסדות לשימוש הרחק מהחוף צריכות להיות מרווחות, ויציבות דיין לשרוד סערות. מומלץ להצטייד באסדה לים עמוק או על פי תקן SOLAS.
סוגי אסדות
סירה (דינגי) מתנפחת זאת אמנם לא אסדת הצלה תקנית, אבל בשעת חירום, סירה מתנפחת טובה מלא כלום. דינגי זמינה מיידית עדיפה על ציפה במים עם היפותרמיה שסוחטת את הכוחות. יש להחזיק את הדינגי מנופחת ובמקום שממנו אפשר להשיקה במהירות. הוספת עוגן צף באורך מטר ליציבות, רדיו VHF ידני ו-20 ליטרים מים ישפרו מאוד את סיכויי הישרדות הצוות.
שים לב: מכל הבחינות (מלבד המחיר) דינגי גרועה יותר מהזולה שבאסדת ההצלה, ויש לשקול זאת רק בקרבת החוף, ורק בתנאים הטובים ביותר (שבדרך כלל אינם רווחים בעת שזקוקים לאסדה).
אסדת הצלה חופית:
אסדות חופיות מיוצרות בתחום האפשרויות הרחב ביותר. לרובן גליל ציפה יחיד וחופה אוטומטית או ידנית. יש מערכות זיבורית (ballast) שונות, החל בשק זיבורית יחיד שגודלו כשל ככר לחם ועד לארבעה שקים גדולים, הנמצאים באסדות החופיות המשובחות.
אסדה הבנויה משני תאי ציפה זהים זה מעל זה, בעלת כושר ציפה מוגבר, עדיפה על אסדה בעלת תא אחד. היא אידיאלית לסירות מפרש ומנוע קטנות, הזקוקות לאסדה קלה וקומפקטית. הקפד להכין תיק הימלטות בנוסף לציוד שבתוך האסדה.
אסדת הצלה לים עמוק: שני תאי ציפה נפרדים, זה מעל זה, מאפשרים ציפה גם אם אחד יינזק. אסדה זאת גם צפה גבוה יותר במים. לאסדות רבות יש שני פתחים, וכולן מצויידות בחופות אוטומטיות. לרובן יש שקי זיבורית משולשים או מלבניים גדולים ועוגן צף גדול, לשם יציבות.
מה לחפש
בכל האסדות עדיף כי יהיו רצפות מבודדות, גם במים חמימים, עקב חוסר-הנוחות הכרוך בישיבה על משטח שהטמפרטורה שלו נמוכה הרבה יותר מחום הגוף. נכון הדבר כי מקרי הישרדות שוברי-שיאים רבים התרחשו באסדות בעלות קרקעית יחידה, אבל כל הניצולים ציינו כי היו מעדיפים שתהיה להם רצפה מבודדת. אם אתם שטים במים שחומם מתחת ל-18-21 מעלות, אנו ממליצים מאוד על אופציה זאת.
אחסון בתיק או במיכל. אם אתה מתכנן לאחסן את האסדה שלך על הסיפון, אתה זקוק לגרסת המיכל. אנו ממליצים גם על מתקן שחרור הידרוסטטי, שישחרר אותה מעריסתה ויאפשר לה לצוף אל פני המים אם לא תספיק להגיע אליה לפני טביעת הסירה. אם מאחסנים את האסדה מתחת לסיפון, וודא כי תוכל להשיקה ב-15 שניות או פחות, ואחסן אותה בתיק. היא תהיה קלה יותר, זולה מעט יותר, אבל הרבה פחות אטימה למים. רצוי כי משקלה של אסדה המאוחסנת מתחת לסיפון לא יעלה על יותר מ- 40 ק”ג.
עיצוב החופה. אנו חושבים כי חופות מתנפחות-בעצמן ונפרשות מעצמן הן בבחינת צורך חיוני. זה מחייב שחלק מגז הניפוח יתועל באמצעות שסתום חד-כיווני אל צינורות החופה. זה יקר, אבל עדיף על חיבור שני משוטים ליצירת מוט אוהל, או פרישת החופה על ראשי הניצולים.
שקי זיבורית. שקי זיבורית מונעים מהאסדה להתהפך לפני שהניצולים נכנסו, או כתוצאה מגל סורר. זיבורית כבדה (נפח מים רב יותר) עדיפה, בעיקר אם היא ממוקמת לאורך צינורות האוויר. חשוב לציין כי העוגן הצף הכלול ברוב האסדות חיוני לשמירת דופן האסדה שמעל לרוח קרוב למים, כדי שהרוח לא תוכל להיכנס מתחתיו ולהפוך את האסדה. העוגן הצף חייב להיות מחובר לאסדה בחבל עבה, באמצעות קרדן.
קלות עלייה לאסדה. קשה מאוד לעלות מתוך המים אל האסדה, בעיקר כשקר וכשלובשים בגדים רטובים. לרוב האסדות יש סולם בד אחד או שניים, וכלל אין זה פשוט לטפס עליהם. בחלקן יש מדרגה, ולטובות ביותר יש כבש עלייה. שאל את עצמך האם תוכל למשוך את עצמך אל מחוץ למים הקרים ואל תוך האסדה באמצעים המסופקים עמה.
ציוד חרום. מאילוצים של נפח אחסון ועלות כלכלית, אסדות אינן מסופקות עם ציוד חרום רב. עליך לדאוג לציוד בטיחות נוסף עוד פירוטכניקה, מתפיל מים, EPIRB, תרופות, מחזיר הד מכ”ם, VHF ידני וכו’. תיק נטישה הוא עניין חיוני להישרדותך. בדוק מה מצאי ציוד החירום שבאסדה, והשלם אותו בהתאם. אל תשכח משוטים, כלי ריקון מים ופנס.
בלי קשר לסוג האסדה, עליך לגבות את המצאי התקני עם ציודך. את כל הציוד הפגיע (מכשיר קשר, תרופות וכיו”ב) מומלץ לשים במארזים אטומים ע”מ להבטיח שלא יירטב באסדה, ושאכן יוכל לשרת אותך בשעת צורך.
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.