מייק לי
תרגום: יורם שרת
אם אתה דומה לרוב בעלי היאכטות, סביר להניח שלא טיפלת בכננות שלך מאז רכשת את הסירה. אבל כל שנה אתה אומר שזאת תהיה השנה שתנקה ותגרז אותן. כמובן, תמיד צץ משהו חשוב יותר כמו נמנום ארוך של אחר הצהריים, למשל. ולהודות על האמת – זאת משימה מלוכלכת, מרוחה בגריז, ומעצבנת, המרתיעה את השייט המיומן ביותר. אף על פי כן צריך לגרז את הכננות, כי הן, ככל הנראה, בין הפריטים היקרים ביותר בסירה. עליך פשוט לשנן לעצמך כי אתה אדם אינטליגנטי וכי אתה יכול לעשות זאת.
כננות אכן עלולות להרתיע, אבל אל תניח להן להפחיד אותך. הן לא כל כך גרועות כפי שזה נראה אם כי כשתפרק את התוף בפעם הראשונה, ייראה לך כאילו גלגלי השיניים והמיסבים לועגים לך.
הכננות שונות זו מזו, כך שאין דרך טובה אחת לנסות ולזכור איך להרכיב כננת בחזרה. אבל יתרון אחד פועל לטובתך אי-אפשר להרכיב את הכננת במהופך, כי החלקים נכנסים בחזרה למקומם רק בדרך אחת מלבד אולי איזו “שייבה” או שתיים. כשאני מנסה להרכיב כננת מחדש, אני חושב על זה כעל מין משחק הרכבה יקר. ואם תיקלע לצרות, למרבית היצרנים יש תרשים להרכבה מחדש של כננותיהם. לחברת LEWMAR, למשל, יש חוברת, ומאתר HARKEN אפשר אפילו להוריד את פירוט כל החלקים.
אל תניח למורכבות-לכאורה של הכננת להפחיד אותך. אחרי שתרכיב את הראשונה, תבין כי זה לא כ”כ קשה.
לפני שתתחיל כדאי להכין את הכל בהישג-יד, שכן אחר-כך תהיה יותר מדי מרוח בגריז מכדי לחפש בסירתך הנקייה אביזרים נחוצים. תזדקק למגבות נייר רבות, לספירט לבן, לפחית שימורים ריקה, למברשת צבע קטנה, לגריז כננות ולכלי עבודה לרבות מפתחות אלן, לגישה למים חמים – ולבירה קרה.
מגבות הנייר יאפשרו לך לשלוט בכל הבלגאן. את הספירט יש לשפוך לתוך הפחית הריקה, שתשמש לניקוי חלקי הכננת במברשת הקטנה (לאחר הניקוי, יש לשטוף את החלקים במים חמים). אשר לבירה הקרה – יש לקוות שאינך זקוק להוראות מה לעשות בה. היא תהיה יעילה מאוד בשכנוע חבר לעזור לך לנקות כננת או שתיים.
הצעד הראשון הוא להסיר את התוף מעל בסיס הכננת. השיטה שונה מיצרן ליצרן. בכננות מתוצרת HARKEN יש בורג בתחתית שקע הידית. הברג את הבורג החוצה, שלוף את השקע – והתוף פשוט יתרומם. אצל LEWMAR המצב קצת שונה: הרעיון הבסיסי הוא שזרוע ניתוב המיתר מקבעת את התוף במקומו. בכננות אחרות התוף מקובע על-ידי טבעת מפצילה. שליפת הטבעת עלולה להיות עניין מייגע, תוכל להיעזר בסכין להרמת אחת מפינותיה.
הצעד הבא יעניק לך סוף-שבוע רגוע יותר. בעודך מרים את התוף, זכור כי בתי המיסבים אוהבים להיתקע לרגע בתוך התוף, ואח”כ לנשור החוצה ללא התראה. וודא שלא ינתרו מהסיפון אל תוך המים כי אז כבר לא יהיה לך סוף-שבוע רגוע – והנח את התוף במקום שממנו לא יידחף בטעות למים. זה קורה לעיתים קרובות מדי…
הגעת לנקודה שבה צריך להוציא את כל גלגלי השיניים והמיסבים לניקוי. גם אם (כפי שציינתי קודם) יש רק דרך אחת להרכיב בחזרה את הכננת, לא יזיק להעיף מבט מעמיק על הכל. וחשוב מאוד לשים לב למיקום כל הטבעות ושאר הפריטים הקטנים, שכן אחר-כך יהיה קשה לזכור זאת. אל תבזבז זמן על גלגלי השיניים הגדולים ועל הציר המרכזי, כי יהיה קל למצוא לאן להחזיר אותם. משיכת גלגלי השיניים והמיסבים החוצה היא פעולה פשוטה ביותר לביצוע. הם פשוט מחליקים על הציר, כל שיש לעשות הוא למשוך אותם ביד מעל לציר.
עכשיו קח את כל גלגלי השיניים והמיסבים, וכל דבר אחר שנראה מלוכלך, והנח בפחית השימורים. מלא את הפחית בספירט מינרלי עד שיכסה את כל החלקים, והשרה אותם לזמן-מה. זה הרגע המתאים לקחת לך בירה קרה ולשתות אותה בעודך ממתין לחלקים הנקיים. צריכת הבירה תהיה ביחס ישר לטינופת של החלקים. ייתכן שחלקים במצב גרוע במיוחד יחייבו השרייה כל הלילה, אבל זה לא יצדיק שתייה כל הלילה!
לאחר ההשרייה, קח את המברשת הקטנה והסר בעזרתה את הגריז הישן מעל החלק. בזמן ניקוי החלקים, אל תשכח לנקות את טבעת גלגל השיניים שבחלקו הפנימי של התוף.
לאחר הסרת כל הגריז הישן והלכלוך, חשוב לשטוף את החלקים במים חמים כדי להיפטר משיירי הספירט, שכן הם עלולים למסמס את הגריז החדש.
עכשיו, נשום נשימה עמוקה, כי הגיע הזמן לראות אם אכן תוכל להרכיב מחדש את הכננת. בעודך מכניס את כל גלגלי השיניים בחזרה למקומם (כאילו הינך שען מומחה), כדאי להעיף מבט מקרוב איך הציפורניים (PAWLS) פועלות. ציפורניים? כן, ציפורניים. אלה הלשונות שעושות “קליק, קליק, קליק” כשהכננת מסתובבת, והן לבו ונשמתו של כל העסק. אם הן לא נפתחות ונסגרות בצורה חלקה ונמרצת, יוכל התוף להסתובב ממש בכיוון ההפוך מה שעלול להרוס את כל ההפלגה. כך שאם יש ספק כלשהו שהציפורניים אינם מתפקדות כשורה, עדיף להחליפן, וכן את הקפיצים הקטנים. ועוד – חשוב מאוד שלא לגרז את הציפורניים, שכן הגריז רק יעשה אותן לדביקות ואם הן יידבקו, גלגלי השיניים לא ישתלבו. את הציפורניים יש לשמן בשמן קל כלשהו.
הצעד האחרון הוא להכניס את כל חלקי הכננת בחזרה לתוך התוף – שם מקומם. אין ביכולתי לעזור בכך. כלכל מעשייך כמיטב יכולתך, ואם יישארו בידך חלקים מיותרים, אל תשליך אותם המימה כשאיש אינו מסתכל! חזור להתחלה ועבור על כל החלקים, ושחק ב”בלש” עד שיתגלה מקום משכנם. כמו כן, רעיון לא רע הוא לסובב מדי פעם את הציר ואת גלגלי השיניים כדי לוודא שאתה בדרך הנכונה. משהשתכנעת שהכננת הורכבה מחדש כיאות, מרח אותה קלות בגריז כננות נקי. יש בעלי סירות שחושבים שהאסטרטגיה הנכונה, בהתחשב בזמן הרב שיחלוף עד שיטפלו שוב בכננות, היא לדחוס לתוך הכננת כמויות גדולות של גריז שיספיקו לשנים רבות. לא טוב! זו טעות שתגרום בעיות קשות במשך הזמן. עכשיו, שגלגלי השיניים והמיסבים מורכבים במקומם ומשוחים בגריז טרי, כל שנותר הוא להרכיב מחדש את התוף. זהו זה! סיימת… לפחות עם כננת אחת.
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.