מאמר זה הוא אחד מתוך סדרת מאמרים שנכתבה ופורסמה כדי לעזור לשייטי אופטימיסט להבין טוב יותר את הסירה ולהוציא ממנה ביצועים טובים יותר. כמובן שזו רק תחילת הדרך…
מותח פינה אחורית
מותח הפינה האחורית (clew outhaul) משמש לשליטה בבטן המפרש ובעומקו, בשליש התחתון שלו. ברוח חזקה, כשנדרש לשחרר לחץ מהמפרש, אפשר לשטח את חלקו התחתון ידי מתיחה חזקה של השפה התחתונה. זה הדבר הנכון לעשות גם ברוח קלה מאוד, עם ים שקט או גלים קטנטנים, כי על פני מפרש שטוח, יש זרימת רוח טובה יותר. אל תשחררו לגמרי את השפה התחתונה, כדי שהמפרש לא ייסגר בגובה השחיף התחתון, מה שיגרום להזדקרות של זרימת הרוח. יש להדביק פס קימור בראש הגף כדי שתוכל לראות את המיקום מלמטה.
מקום הישיבה
מקום הישיבה חשוב מאוד, בעיקר אם אתה כבד-משקל. אם יש לחץ על ההגה זאת אומרת הסירה נוטה לעלות או לרדת מהרוח אתה כמובן מזיז את ההגה כדי לתקן זאת, וזה עוצר את הסירה. הרעיון בישיבה קדימה הוא לגרום לחרטום להידבק למים ולירכתיים לצאת מהמים דבר שניתן לעשות בים חלק, אך בים גלי עדיף לעזור לחרטום להתרומם מעל הגלים. ישיבה קדימה גורמת למרכז הכוח של המפרש לעבור קדימה, ובכך נטיית הסירה היא לרדת. לעולם אל תשב יותר מדי לפנים זה ישקיע את החרטום, שידחק את המים במקום לשוט מעליהם. זכור כי ישיבה קדימה גורמת למרכז הכוח של המפרש לעבור קדימה, ובכך נטיית הסירה היא לרדת.
כיוונון יסודי
הכיוונון היסודי הוא קביעת המפרש במרחק של 8 מ”מ מהתורן. חשוב לזכור כי קיימת הגבלת מרחק כל הפתילים חייבים להיות במרחק של עד 10 מ”מ (בין המפרש לתורן ובין המפרש למנור).
רוחות קלות
ברוח קלה ובמים שקטים, כל עוד התורן ישר, ניתן לכוון את הפתילים במרחק שווה, ואף אפשר ליצור קריסה מדומה ע”י צמצום המרווח בין התורן למפרש במרכז. מאחר שהתורן לא מתכופף הרבה, אין מתח רב על השפה הקדמית, ואין גלים – קימור השפה הקדמית גדול יותר מכיפוף התורן. מסיבה זאת, יש להקטין את המרווח במרכז.
רוח בינונית
ברוח בינונית, התורן מתכופף מעט יותר, ויש יותר מתח על השפה הקדמית. צמצם את המרווח בהתאם. במקרה זה, קשור את הפתילים במרחקים של כ-3 מ”מ במרכז ועד ל-6 מ”מ לקראת הקצוות. אם יש יותר גלים, נסה לשמור על מרחק אחיד של 5 מ”מ, כדי לקבל זווית כניסה מלאה יותר.
רוחות חזקות
ברוח חזקה, ייתכנו קפלים במפרש, אחורה מטבעות המפרש. במקרה זה, כיפוף המפרש גדול מקימור השפה הקדמית. אם זה המצב, קשור את המפרש במרכז הדוק יותר מאשר בקצוות, הפוך לקריסת התורן, וכך תיפטר מהקפלים.
החרב
בקדמית, עליך תמיד לדחוף את החרב למטה ברוח קלה עם גלים. אם הרוח נעשית חזקה מדי עבורך, אפשר להרים את החרב כרוחב יד. כך תקטן ההתנגדות הצדית, ויופחת הלחץ להתהפכות. זה יגרום לך לאבד גובה (לחדד פחות טוב), אבל עם פחות לחץ על ההגה, תגיע למהירות גדולה יותר.
אם צריך להזיז את מקום הישיבה יותר לאחור, הטה אחורה את החרב. ברוח צד הרם את החרב החוצה כדי מחציתה, בגבית שלושת-רבעי, וברוח מלאה – לגמרי.
במורד הרוח
במורד הרוח יש להטות את ה”אופטי” אל תוך הרוח כך שראש הגף מצביע למעלה. זה יפחית, או יבטל לגמרי, את הלחץ על ההגה. ליד קו המים יש פחות רוח, עקב החיכוך בין האוויר והמים. הרוח גם מעורבלת יותר, בגלל הגלים. עם הטיה אל תוך הרוח, חלק גדול יותר של שטח המפרש נמצא בגובה, ברוח טובה יותר. אם תפסת גל או מכת רוח, יישר מיד את הסירה, כדי לעבור מגוף-דחי בצורת “V לגוף מרחף. כך תישאר זמן רב יותר על הגל. ואל תשכח לשחרר את מתח הגף במורד הרוח ללא קפלים, יש לך, למעשה, יותר שטח מפרש.
הטיה הפוכה ברוח מלאה גם תורמת להעברת מרכז הלחץ של המפרש מעל מרכז הלחץ של הסירה.
כיוונון הוא עניין אישי מאוד, שבו הרוח, הגלים, משקל השייט, קשיות המערך וגיזרת המפרש הם המרכיבים. אנו מקווים שהצלחנו להעביר לך כמה רעיונות. בכל מקרה, מלא אחר המלצות המאמן או יצרן המפרש. רצוי מאוד להחזיק יומן כיוונונים, שבו תתעד את מצבי הים והרוח, ואת הכיוונונים שלך. כמובן שעליך לציין את התנהגות הסירה במלים אחרות, האם הכיוונון שלך היה טוב!
ציוד בטיחות – חובה!
קליפס לקיבוע המיתר הראשי אל המשולש במנור (בריידל)
איבטוח תורן
כלים מאובטחים להוצאת מים
משוט לחתירה ביד אחד (ולהיגוי בו זמנית) בתוך המרינה או ב”שטיל” כמובן שיש לאבטח אותו לסירה.
אפודת הצלה + משרוקית
חבל חרטום צף (8 מ’)
חבל הגבלה במשולש (בריידל)
איבטוח חרב
המרחק בין המנור ובין הבריידל חייב להיות לא יותר מ-10 ס”מ כדי שראש השייט לא יוכל להילכד.
מומלץ להכין רשימת תיוג לציוד, כדי שלא תשכח שום דבר: אפודת הצלה, מעיל פליז, מעיל רוח, חליפה רטובה, נעלי שיט, כפפות, כובע, משקפי שמש עם רצועת אבטחה, תכשיר נגד שיזוף, משהו לשתות…
*התמונות במאמר צולמו על ידי אפרת סער, ומגנוס במהלך אליפות ישראל לנוער.
תורגם ונכתב: יורם שרת וארז אליהו
ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.