זה רק אני והגלשן רוח (יד 2) שלי

בין אם אתם גולשים מקצועיים או סקרנים שרוצים להתחיל, העולם המופלא של גלישת הרוח יכול להיות לעיתים מבלבל.
בניגוד לגלישת גלים הפופולרית בה תזדקקו רק לגלשן וליש, בגלישת רוח ישנו ציוד רב אותו עליכם לרכוש וכמובן להתאים לעצמכם.

אין ספק שלשם התחלה תצטרכו גלשן ומפרש ושאלת מיליון הדולר היא האם לקנות גלשן רוח יד 2 או להשקיע ולקנות גלשן חדש?

קצת על גלשני רוח – מתחילת הדרך ועד היום

גלשן הרוח פותח בשנת 1969 על ידי המהנדס ג'ים דרייק אשר הוסיף מפרש לגלשן גלים כך שהגלשן יכל להיעזר ברוח על מנת לגלוש, אז תודה לך ג'ים 🙂
בסוף שנות ה-60 הגיע לקליפורניה הדגם המסחרי הראשון שנקרא בשם הצפוי: ״ווינדסרפר״.
האמת היא שהראשון שהביא לארצנו את גלשני הרוח היה דורון עזרא ז״ל, מי שהיה הבעלים של ״ימית סחר״.

בהתחלה גלשני הרוח היו מאוד כבדים ומסורבלים אך לשמחתנו, במרוצת השנים התעשייה גדלה והתפתחה והיום מייצרים את הגלשנים מחומרים קלים מה שעוזר
בהתניידות עם הגלשן בפרט ועם ציוד גלישת הרוח בכלל. השינוי המבורך חל גם בגלשנים למתחילים וגם למתקדמים מה שיכול לעזור לכם בבחירת גלשני רוח יד 2.

ציוד גלישת רוח הוא ציוד יקר במיוחד בגלל שיש צורך בהרבה חלקים על מנת להשלים מערך שלם, וגם כי לפעמים תצטרכו שני סוגי מפרשים

כדי שיתאימו לתנאי הרוח השונים.

הגלשנים המודרניים כיום עשויים בדרך כלל מאפוקסי (הדבק), פייברגלאס (סיבי זכוכית), קרבון (סיבי פחם). כך שתוכלו לבחור גלשן
רוח יד 2 במצב מצוין, שיתאים לכם לזמן רב.

גולשי רוח שאוהבים מהירות יעדיפו גלשנים ארוכים וצרים, בעוד שגולשי רוח שאוהבים לתפוס גלים יעדיפו גלשני רוח לגלים שהם קצרים יותר,
רחבים ועבים ביחס לגלשנים המתאימים למהירות. ככלל, ככל שהגלשן קטן הוא מסתובב טוב יותר אך יהיה לכם קשה לשמור על יציבות בגלישה.

ישנם חלקים במערך גלישת הרוח אותם אנחנו ממליצים לא לקנות משומשים:

בהיבט הבטיחותי-

תורן, מנור, מאריך וקאראדן:
מכיוון שאנחנו לא רוצים להישאר תקועים בלב ים אם אחד מהם נשבר .

בהיבט הנוחות האישית-

חליפות גלישה היות וכדאי שתהיה התאמה מקסימלית לגוף שלכם.
טרפז איכותי יתאים לכל ציוד וישמש אתכם בכיף שנים רבות.
בנוסף, רוב האנשים משתמשים בחליפות הגלישה ובטרפז שלהם עד שהם נשחקים ומתבלים לחלוטין כך שקשה למצוא כאלה במצב שמיש.

וגם מבחינה היגיינית, חליפת גלישה וטרפז אלו מוצרים אישיים שפחות תרצו לחלוק עם אדם זר.

אם אתם מעוניינים לחדש את הציוד שלכם במחיר סביר ובמיוחד אם אתם זקוקים לגלשן רוח

למתחילים (כך שתוכלו להחליף לגודל אחר בהמשך) אז ציוד משומש יהיה הבחירה האידאלית בשבילכם.

סוגי גלשני רוח יד שניה
ישנם ארבע קטגוריות עיקריות בגלישת רוח:
סללום (מהירות), פריסטייל, פרירייד וגלישת רוח בגלים- לכל סגנון גלישה יש גלשן מיוחד המתאים לו.

אז עם כל הסגנונות הקיימים איך נדע מה לבחור?
בחירת סוג הגלשן מותאמת על פי רמת הגולש, הנתונים הפיזיים שלו ותנאי הגלישה בהם הוא מתכנן לגלוש. אם אתם גולשים בארץ אז תלוי היכן
תגלשו ובאיזה עונה (האם בחורף בסערות או בעיקר בקיץ?) ואם אתם גולשים גם הרבה בחו״ל אז גם תלוי איפה ומהם תנאי הרוח שם.

לגולש המתחיל הבחירה האידאלית תהייה גלשן "פרירייד" (freeride) זהו גלשן שמתאים בדרך כלל לרוב תנאי מזג האוויר

ולמי שטרם התנסה בכל סגנונות הגלישה. אם הגעתם לשלב הריחוף בגלישה, מה שנקרא ״פלנינג״ גלשן כבד יאט אותך מאוד.
גלשן קל יתאים יותר כדי לצבור מהירות ולהתחיל לרחף (להיכנס לפלנינג) כבר ברוחות חלשות.

אם אתם בשלבים של לפני הפלנינג, יותר יתאים לכם גלשן גדול אך קחו בחשבון שקשה להתנייד איתו אז אולי כדאי שתשקלו שכירת ציוד.

לאחר שצברתם ניסיון תוכלו לנסות גלשן שמתאים לגלישת רוח בגלים או גלשן פריסטייל שיהיה מצוין לקפיצות ותרגילים במים שטוחים

(והתנאים בארצנו הקטנה מתאימים לכך מאוד) אם אתם חובבים מהירות אז גלשן סללום יטיס אתכם קדימה.

 

 

שלושת כללי הזהב לבחירת גלשן רוח

אז החלטתם שגלשן רוח יד 2 מתאים לכם ואתם מוכנים לקנייה, אבל איפה מתחילים?
איזה גודל יתאים? האם לקנות גלשן ומפרש יחד או בנפרד? או אולי כדאי בכלל לקנות גלשן רוח מתנפח?

נתחיל מכללי הברזל:
הנתונים הפיזיים שלכם- גולשים כבדים יצטרכו יותר נפח בגלשן, גלשן גדול יותר יתאים לגובה ומשקל מסוימים בעוד גלשן קטן יתאים למידות קטנות יותר.
רמת הניסיון שלכם בגלישת רוח- האם אתם גולשים מתחילים, מתקדמים או מקצועיים? כך תבחרו את נפח הגלשן המתאים לכם.
גלשן גדול יגביל את מהירות הגלישה (נפח גלשן גדול = חיכוך גבוה יותר במים) מה שייתן יציבות גדולה יותר ויתאים לגולשים מתחילים.
בגדול, כל ליטר בגלשן מציף קילוגרם משקל.

אם אתם בעלי ניסיון ויכולים לשמור על איזון כדאי שתרכשו גלשן קטן יותר, אך חשוב לזכור שזה דורש התמודדות אחרת בגלישה
שיכולה להיות לעיתים מתישה. אם גלשתם לפני הרבה שנים ואתם רוצים לחזור ולרענן את הגוף והזיכרון אז אולי כדאי שתתחילו עם גלשן גדול
יותר ממה שגלשתם בעבר עד שתכנסו חזרה לעניינים.

3. מהירות הרוח בחוף בו אתם גולשים- תנאי מזג האוויר במקום בו אתם גולשים הם פקטור משמעותי בבחירת סוג הציוד.

טיפים חשובים בקניית גלשן רוח משומש (מה כדאי לבדוק לפני הקנייה?)
אז הגעתם לחנות המחזיקה גלשני רוח יד שניה למכירה או אפילו מצאתם קבוצה של ספורט ימי המוכרת גלשנים יד 2 בפייסבוק. מטבע הדברים,

גלשן משומש יכול להיות במצבים שונים- בהתאם לזמן השימוש בו, איכות גלשן, וכן עד כמה הבעלים שמר עליו בזמן הגלישה ובכלל.

הנה מספר נקודות חשובות שכדאי לבדוק לפני הקנייה:
גיל הגלשן- כמו שכבר הזכרנו, בשנים האחרונות התחילו לייצר גלשנים ומפרשים מחומרים קלים ואיכותיים יותר.
לכן, אם תמצאו גלשן בין 20 שנה במחיר אטרקטיבי, ייתכן שהביצועים שלו יהיו פחות טובים, גם בגלל החומרים וגם בגלל בלאי טבעי (במיוחד אם ישב בשמש),
לכן כדאי לחפש ציוד מודרני הבנוי באופן מתקדם טכנולוגית כך שתוכלו ליהנות ממנו מספר שנים.
בנוסף, חשוב לבדוק עם המוכר מה היה השימוש בגלשן- באיזו תדירות גלש עליו? באילו תנאים? היכן הוא אוחסן?
למשתנים אלו יש חשיבות והם גם מוסיפים ל״גיל״ של הגלשן. ממש כמו שאתם קונים רכב יד 2 ודבר ראשון בודקים את הקילומטרז׳.

חורים (פיצוצים)- אומנם קריוס ובקטוס מאוד אוהבים אותם אבל הדבר הראשון אותו עליכם לבדוק בגלשן רוח יד 2 החדש שלכם הוא
מצב החורים או כמו שהם ידועים בעולם הגלישה- ״פיצוצים״. אם יש פיצוץ פתוח הוא פוגע בחומר הפייברגלס ומים עלולים לחדור
פנימה ולהפריד בין שכבות סיבי הזכוכית מה שגורם לגלשן להיות כבד ושביר.
לעיתים, יש פגיעה בחומר הסנדוויץ העשוי מעץ או מקצף. כדאי לבדוק- אם זאת פגיעה שקרתה מחוץ למים-

כמו מכה של נפילה על המדרכה או על סלע בדרך- אתם בסדר! יש אפשרות לתקן את המכה עם חומר מתאים.

אם זאת מכה שקרתה במים- לדוגמא מהריפים או כל סלע או אבן שנקרתה בדרככם בזמן הגלישה, חשוב מאוד לייבש את הגלשן
ולוודא שהמים יצאו לחלוטין לפני שתנסו לתקן את החור. בארצנו החמה אפשר לתת לגלשן לשבת בשמש להשתזף
ולהתייבש לכמה שעות בודדות (חשוב מאוד לשים לב לא לשכוח אותו בשמש כי זה אויב מספר אחת של הגלשן)

או ליצירתיים מבנכם לנסות לייבש את האזור עם מייבש שיער.

סדקים- החדשות הטובות הם שהסדקים הם בדרך כלל יותר עדינים מהפיצוצים. לרוב הסדקים נגרמים ממכות של המנור
על חרטום הגלשן בזמן בליסטראות, או ממכה חזקה ברייל.אם בגלשן הנבחר יש סדקים דבר ראשון צריך לבדוק האם הסדק והאזור שסביבו לא רכים. סדקים רכים דורשים פתיחה של המקום,
ניקוי האזור הרטוב ותיקון הסדק במקום המוסמך לכך.

אם אזור הסדק אינו רך (מה שאומר שלא חדרו מים) ניתן לשלוח אותו לטיפול אסתטי מכיוון שזה רק קילוף של צבע הגלשן.
משקל הגלשן- משתנה חשוב נוסף הוא משקל הגלשן. כדאי להימנע מגלשן כבד מאוד כיוון שבדרך כלל הוא עשוי מחומרים כבדים
מה שמקשה על הגלישה עצמה, וגם אל תשכחו שתצטרכו לסחוב אותו למים.בגלשני רוח למכירה יד 2 יש גם סכנה שהגלשן כבד מידי בגלל פיצוצים ומכות שלא טופלו כראוי וגרמו לגלשן ״לשתות״ מים.
מה שקורה הוא שהקצף שמעל העץ, אפוקסי או כל חומר ממנו עשוי הגלשן, שותה את המים, מכביד משמעותית על הגלשן ומקשה את הציפה הטבעית שלו.
תיקונים קודמים- במידה שהגלשן עבר תיקונים קודמים חשוב לברר היכן הם נעשו ומתי. חשוב לבדוק האם התיקון כיסה
את החלק הפגום באופן מלא או חלקי, וכן האם תיקון נעשה באופן מקצועי. אם הגלשן מכוסה בווקס- כדאי להוריד אותו על מנת לוודא שהוא לא מסתיר משהו.
אזור החספוס (מונע החלקה)- בגלשנים משומשים שכיח לראות שאזור האחיזה לרגליים (גריפ) מתבלה, וכמובן שזהו אזור חשוב בגלישה.
שימו לב במיוחד לאזור הרצועות ומצב הגריפ שם. בכל אופן, בדרך כלל ניתן להוסיף חספוס חדש בתוספת תשלום.
באופן כללי, כדאי להימנע מלקנות גלשן בעל נזקים נזקים במבנה, כיוון שהתיקון הוא יקר. לכן במידה שקיים חור בגלשן ונכנסים אליו
מים זה צריך להדליק לכם נורה אדומה.

המים יכולים גם להצטבר בתוך הגלשן, תוכלו לבדוק זאת על ידי הרמת הגלשן- שימו לב האם יש חוסר איזון במשקל או
אם הוא כבד באופן שלא תואם את הגודל שלו.

אז מה עושים? אנחנו ממליצים שתלכו לחנות גלישה ותרגישו גלשן חדש, מה המשקל שלו ואיך הוא אמור להראות מה שייתן לכם
אמת מידה למה אתם מחפשים ומה פחות כשתגיעו לגלשנים המשומשים.

 

לאיזה גלשני רוח משומשים אתם לא רוצים להתקרב?

סיפון רך (Deck)- כשמים נכנסים לגלשן הם נספגים בחומר הקצף. הבעיה היא שלאחר גלישה, בדרך כלל שמים את הגלשן בשמש כדי שיתייבש,
מה שגורם למים שבגלשן להתאדות כך שנוצרת התרחבות והפייברגלס מתרחק ונפרד מהקצף.
מצב זה גורם לקצף להפוך להיות רך, באופן כזה גלשן הופך להיות עם הזמן לא שמיש לכן חשוב מאוד לבדוק באופן יסודי את מצב הגלשן המשומש
על מנת להימנע מראש ממצבים כאלה.

רכות באזור הרצועות- אם המכה הרכה היא באזור הרצועות, זהו אזור שקשה מאוד לתקן לכן אנו ממליצים להימנע מלקנות גלשן כזה בכל מחיר שהוא,
שכן גלשן רוח יד 2 במצב טוב יכול לשמש אתכם שנים רבות – הכל תלוי בבחירה נכונה.
מצב בית הסנפיר- חשוב גם לבדוק את מצב בית הסנפיר בתחתית הגלשן, ולראות שלא עבר תיקון באזור. מטרת הסנפיר הוא ליצור הרמה של הגלשן
מעל המים ולייצב את כיוון הגלישה.
ככלל, סנפיר גדול מייצר הרמה גדולה (מהמים) שמתאימה יותר לגלשנים גדולים ולרוח חלשה. בסנפירים הקטנים יותר, ישנה פחות הרמה ויותר כושר

תמרון עם הגלשן מה שאידאלי לגולשים עם ניסיון ולגלישה ברוחות חזקות יותר.

אומנם הסנפיר אולי נראה לכם קטן אך רכישת סנפיר חדש אינה זולה. שימו לב שישנם גם סנפירים הניתנים לתיקון (בדרך כלל אלו העשויים מסיבי זכוכית,
סנפירי הקרבון קשים יותר לתיקון).

באופן כללי, לפני הרכישה כדאי להתייעץ עם מישהו מקצועי מהתחום, על מנת לוודא האם בעיה כלשהי בגלשן היא קוסמטית בלבד או חלק חשוב ומהותי,
האם ניתן לתיקון ובאיזה מחיר ואז לקבל את ההחלטה.

גלשני רוח מחירים
מחירי גלשני הרוח המשומשים בישראל נעים בין 1500-5000 ₪ בהתאם למצב ושנתון הגלשן.
מומלץ להשוות את מחיר הגלשן המוצע למכירה כמשומש במחירו כגלשן חדש- כיוון שלעתים הפער במחיר הדגם שתרצו בין המשומש לחדש
הוא לא כל כך גדול, וכדאי להשקיע בקניית גלשן רוח חדש.

היכן ניתן לרכוש גלשני רוח משומשים למכירה?
חנויות: קיימות חנויות גדולות (כמונו למשל: ימית סחר) המחזיקות גלשני רוח למכירה וגם גלשני רוח למכירה יד 2 במצב טוב. ישנם הרבה
יתרונות לקנייה בחנות- החנות בעצם עשתה בשבילכם את כל העבודה הקשה כך שתוכלו ליהנות ממוצר במצב טוב ובמחיר מעולה.בחנות תמצאו מבחר גדול של חברות דגמים וגדלים כך שתוכלו למצוא את הגלשן או המפרש שהכי יתאימו לכם.

בנוסף, בחנות ישנם מוכרים המנוסים בעולם הגלישה, והם יוכלו להכווין אתכם ולענות על כל שאלה וכמובן תקבלו גם מענה לאחר
הרכישה אם תצטרכו, כי יש לאן לחזור.
און ליין: יש חנויות שמוכרות ציוד באתר שלהם באופן מאוד ברור מאורגן וקל להתמצאות, וישנם גם אתרים גדולים לקניית ציוד גלישת רוח משומש.
ניתן גם לבדוק בקבוצות גלשני רוח למכירה בפייסבוק ואפילו לברר מחירים של גלשן רוח יד 2 באתר זאפ.במידה שאתם מעוניינים לקנות ציוד משומש באתר גדול מחו״ל (לדוגמא איביי מוכרת גלשן רוח למכירה יד 2) חשוב שתבדקו היטב את מחירי המשלוח והמכס לארץ.
היות ומדובר בציוד גדול וכבד, זוהי בדרך כלל האופציה הפחות מומלצת, כיוון שברוב המקרים קנייה כזאת היא הרבה פחות משתלמת בסופו של דבר.
בנוסף, קשה לאמוד באיזה מצב יגיע הציוד שתקבלו ועדיין לא הזכרנו את דואר ישראל…
אם בכל זאת אתם בוחרים להזמין ציוד משומש מחו״ל, חשוב שתנסו לברר כמה שיותר מידע על אמינות המוכר וכמובן על מצב הציוד.

אין ספק שקנייה בארץ, ובטח בחנות פיזית או אינטרנטית, היא הבחירה הטובה והבטוחה ביותר מכל הבחינות.

לסיכום, רכישת גלשן רוח יד 2 יכולה להיות מבלבלת. דיברנו על סוגי הגלשנים הקיימים, כיצד לבדוק גלשן משומש, ממה כדאי להיזהר והיכן ניתן לרכוש גלשן משומש.
אם תסתכלו באתרים על כל הגדלים הצבעים והשייפים אפשר קצת ללכת לאיבוד… ובסוף תמצאו את עצמכם בוחרים את הגלשן עם הצבע האהוב עליכם,
משוויצים איתו בחוף ואז נכנסים למים ומגלים שעשיתם טעות אדירה.

אם תשכילו לבדוק מראש את הצרכים שלכם ותבחרו בקפידה את הדרך לקנייה הטובה ביותר עבורכם, תוכלו להנות מציוד ״כמו חדש״
שיקפיץ את הגלישה שלכם וכמובן את ההנאה קדימה.

קצת עלינו

ימית סחר הוקמה בשנת 1973, על ידי דורון עזרא ואיתן פרידלנדר.
בתחילת דרכה, עסקה החברה בייצור מוצרים לשימוש ימי, כיום בימית בעיקר עוסקים בייבוא
מוצרים מתחום היאכטות והסירות, גלישת גלים, קייט-סרף , גלישת רוח וביגוד מתאים לפעילויות אלו.
בין היתר משווקת – למועדוני השייט והגלישה, חנויות ואנשים פרטיים.

קרא עוד